Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollehoff
Hej alla,

Det är så att jag håller på att leta efter en ny bil. Min budget ligger på 130 - 1800 000 kr (kan kanske gå upp till 200k. Har kollat runt lite..jag gillade V40 när jag fick test köra den en gång.

Volvo V40 T2 bensin är inom min budget men jag har läst så negativa saker om T2 motorn att den är alldeles för svag för en tung volvo och att motorn tröttnar efter 1 år då det är en liten motor. Är detta san, är Volvo V40 T2 verkligen så dålig?

Tack
av Lövet
Ollehoff skrev:Hej alla,

Det är så att jag håller på att leta efter en ny bil. Min budget ligger på 130 - 1800 000 kr (kan kanske gå upp till 200k. Har kollat runt lite..jag gillade V40 när jag fick test köra den en gång.

Volvo V40 T2 bensin är inom min budget men jag har läst så negativa saker om T2 motorn att den är alldeles för svag för en tung volvo och att motorn tröttnar efter 1 år då det är en liten motor. Är detta san, är Volvo V40 T2 verkligen så dålig?

Tack
Motorn går inte på något sätt sönder av sig själv för att den har låg effekt. Tvärtom. Tips: Lyssna inte på folk som säger sådana saker - de kan ingenting på riktigt utan låtsas bara. Motorn är i absoluta tal inte svag heller för den delen. Snabbare än alla 740 och 940 som rullat i det här landet exempelvis.

Det kan dock vara värt att hålla koll på hur prisbilden ser ut även på T3 och T4. Min bild är nämligen inte att det skiljer säkert mycket i pris på begagnatmarknaden mot T2.
av Ollehoff
Lövet skrev: ons 14 nov 2018, 22:31
Ollehoff skrev:Hej alla,

Tack
Motorn går inte på något sätt sönder av sig själv för att den har låg effekt. Tvärtom. Tips: Lyssna inte på folk som säger sådana saker - de kan ingenting på riktigt utan låtsas bara. Motorn är i absoluta tal inte svag heller för den delen. Snabbare än alla 740 och 940 som rullat i det här landet exempelvis.

Det kan dock vara värt att hålla koll på hur prisbilden ser ut även på T3 och T4. Min bild är nämligen inte att det skiljer säkert mycket i pris på begagnatmarknaden mot T2.
Jo jag har kollat på T3 och T4 det är alltid uppe på 200k. Jag kollar mest på autouncle, bybill och blocket. Finns det andra sidor där privata personer säljer mest?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Wayke, bland annat driver svenska volvohandlarna den sidan men privatpersoner säljer där med. Sen har du kvd, Facebooks marketplace.
Ollehoff skrev:Finns det andra sidor där privata personer säljer mest?
av Ollehoff
Micce1980 skrev: ons 14 nov 2018, 22:50 Wayke, bland annat driver svenska volvohandlarna den sidan men privatpersoner säljer där med. Sen har du kvd, Facebooks marketplace.
Ollehoff skrev:Finns det andra sidor där privata personer säljer mest?
ska ta en titt, tack men vad tycker du om Volvo V40 T2
av Lövet
För privatpersoner är det Blocket som är överlägset störst. Men det är inte längre självklart numera att det blir så mycket billigare att handla av privatperson. Bilhandlarna som "måste" sälja bilarna anpassar priserna snabbare än privatpersoner som ibland annonserar med ett "går det så går det"-pris. Sen är ju garantier och möjlighet till finansiering värt en del.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bäst är ju så klart att du provkör. Jag har ju 180 hk i V60:n men hade varit nöjd med en T3 med men satte lite på nöjeskontot med :) Sen beror det lite på med vad du ska ha bilen till med anser jag men egentligen hade jag varit toknöjd med en V40 T2 egentligen med men köpte även V60 för att de är i stort sett samma prisklass

Kolla även nya bilar om du ändå är uppe i en 200k Tror jag såg i en annan tråd att V40CC är på kampanj just nu
av Ollehoff
Micce1980 skrev: ons 14 nov 2018, 23:07 Bäst är ju så klart att du provkör. Jag har ju 180 hk i V60:n men hade varit nöjd med en T3 med men satte lite på nöjeskontot med :) Sen beror det lite på med vad du ska ha bilen till med anser jag men egentligen hade jag varit toknöjd med en V40 T2 egentligen med men köpte även V60 för att de är i stort sett samma prisklass

Kolla även nya bilar om du ändå är uppe i en 200k Tror jag såg i en annan tråd att V40CC är på kampanj just nu
jo jag har också kollat på V60, men det är få som uppe till salu och alla kostar 190k+ med 10k mil + på. Är det nåt bra. Ska ta en titt på v40 cc.
Användarvisningsbild
av Derank
Ollehoff skrev: ons 14 nov 2018, 22:21 Hej alla,

Tack
T2-T4 är ju samma spis, sopa i den här https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2684/vol ... -b-4164-t4

Då får du stans roligaste T2a, jag har kört en t2a med denna SW, roligaste vinterbilen sedan 740 tiden
av woodboo
Derank skrev: tor 15 nov 2018, 03:41
Ollehoff skrev: ons 14 nov 2018, 22:21 Hej alla,

Tack
T2-T4 är ju samma spis, sopa i den här https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2684/vol ... -b-4164-t4

Då får du stans roligaste T2a, jag har kört en t2a med denna SW, roligaste vinterbilen sedan 740 tiden
haha det skulle vara roligt.
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]