Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Vid ett par tillfällen har jag haft missljud från motorn, bägge gångerna vid kallstart.
Första gången gick det bort efter att stängt av motorn och startat igen, men denna gång är det kvar hela tiden.

Det som hänt idag.
- Frun startade bilen och den lät illa och till och med pedalerna vibrerade. Hon vågade inte köra med den så hon tog vår andra bil.
- När jag startade den så lät den illa direkt på tomgång och även pedalerna vibrerade.
- Efter en kort stund försvann ljudet på tomgång men när man varvar upp motorn och släpper så kommer det tillbaka, samt när man stänger av motorn så låter det tydligt.
- Bifogar en länk med en videofil

https://www.dropbox.com/sh/qq1udomu8xau ... hRLaa?dl=0

Jag skulle tro att den inte går på alla cylindrar...
Nog tycker jag den går på alla cylindrar allt, låter som nått glappar sitter löst i motorn, verkar ju bara vara åt ena hållet, när motorn sjunker till låga varv, dock kan det vara svår bedömmt med ljud inspelningar beroende på vad det är.Har inget bra svar så här på rak arm, få se om det fylls på med andra som haft liknade problem.
martin991 skrev:Hej!
Vid ett par tillfällen har jag haft missljud från motorn, bägge gångerna vid kallstart.
Första gången gick det bort efter att stängt av motorn och startat igen, men denna gång är det kvar hela tiden.

Det som hänt idag.
- Frun startade bilen och den lät illa och till och med pedalerna vibrerade. Hon vågade inte köra med den så hon tog vår andra bil.
- När jag startade den så lät den illa direkt på tomgång och även pedalerna vibrerade.
- Efter en kort stund försvann ljudet på tomgång men när man varvar upp motorn och släpper så kommer det tillbaka, samt när man stänger av motorn så låter det tydligt.

Har du kollat med verkstan?
Moderna bilar är ju inte som gamla att det bara är att lyssna. Det är mycket de kan kolla bara genom att plugga in den i sina diagnosverktyg
(På en volvoverkstad alltså. Mekonomen och "klarar alla märken" är inte bra på felsökningar.)
SebSE skrev: sön 11 nov 2018, 13:54
martin991 skrev:Hej!

Det som hänt idag.

Har du kollat med verkstan?
Moderna bilar är ju inte som gamla att det bara är att lyssna. Det är mycket de kan kolla bara genom att plugga in den i sina diagnosverktyg
(På en volvoverkstad alltså. Mekonomen och "klarar alla märken" är inte bra på felsökningar.)
Upptäckte detta lördag morgon och har inte vågat köra med bilen sedan dess. Tänkte köra till verkstaden med min andra bil på måndag morgon och be dem lyssna på videon och se om jag skall köra till verkstaden med den eller bärga den.
martin991 skrev: Upptäckte detta lördag morgon och har inte vågat köra med bilen sedan dess. Tänkte köra till verkstaden med min andra bil på måndag morgon och be dem lyssna på videon och se om jag skall köra till verkstaden med den eller bärga den.
Låter som en ypperlig idé och är det jag skulle ha gjort :)
Hör gärna av dig hur det går.
Kan säga att det där definitivt inte låter som en dålig spridare. Om så skulle vara fallet låter motorn snarare som en gammal fiskebåt och så stryper den sig själv över 2000 rpm. Har själv råkat ut för det två gånger i höst (med fem veckors mellanrum). Dessutom lyser motorlampan och texten motorservice erfordras dyker upp. Ljudet som uppkommer när motorn stannar skulle jag vara mer orolig för.

/Håkan

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]