Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har köpt en CTEK batteriladdare och fick med kablar för fast montering.
Eftersom jag kör flera kortare sträckor, 28km enkelresa, flera gånger i veckan så tänkte jag ladda batteriet med batteriladdare någon gång i månaden. Detta då jag kör dieselvärmaren och misstänker att körsträckan inte räcker till att ladda upp batteriet.

Så frågan är, hur kopplar jag in laddaren på bästa sätt? Jag misstänker att det ligger en kontrollenhet mellan batteri och bil så att sätta laddkablar på + och - direkt kanske ställer till något.

Tack på förhand,
/Uffe
Men passa på när du har installerat denna batteriladdare. En gång i månaden låter lite blygsamt. Du har ju en "underhållsfri" laddare som sköter sig själv och allt är installerat. Låt den sitta där så ofta som möjligt och ladda varje elektron som behövs.
Det är så här att batterier som aldrig blir fulladdade åldras i förtid. Ju mer "underladdade" dom är, desstå snabbare åldras dom.
knauande skrev:Hej,
Jag har köpt en CTEK batteriladdare och fick med kablar för fast montering.
Eftersom jag kör flera kortare sträckor, 28km enkelresa, flera gånger i veckan så tänkte jag ladda batteriet med batteriladdare någon gång i månaden. Detta då jag kör dieselvärmaren och misstänker att körsträckan inte räcker till att ladda upp batteriet.

Så frågan är, hur kopplar jag in laddaren på bästa sätt? Jag misstänker att det ligger en kontrollenhet mellan batteri och bil så att sätta laddkablar på + och - direkt kanske ställer till något.

Tack på förhand,
/Uffe
Men du att du kör 28 km ibland enkel resa mellan dina korta resor eller tycker du att 28 km är en kort resa? För då behöver du inte oroa dig för batteriet.

Hade du kört 2,8 km enkel resa varje dag, då behövs laddaren! Men men, är väl aldrig en nackdel att ladda på extra.
Rådlös skrev:Men passa på när du har installerat denna batteriladdare. En gång i månaden låter lite blygsamt. Du har ju en "underhållsfri" laddare som sköter sig själv och allt är installerat. Låt den sitta där så ofta som möjligt och ladda varje elektron som behövs.
Det är så här att batterier som aldrig blir fulladdade åldras i förtid. Ju mer "underladdade" dom är, desstå snabbare åldras dom.
Jag låter min laddare sitta i minst 1-2ggr i veckan oavsett hur jag kört för som du säger är det absolut inte en nackdel med de moderna laddarna. Har en förlängningssladd ifrån min Ctek genom garageporten och snabbkontakt under huven (som ska flyttas till grillen) så går det fort att ansluta.

Fick ett nytt batteri av Volvo på garantin när bilen gått runt 1500mil då tidigare ägare gjorde många kortkörningar och använde dieselvärmaren.
SmartSelect_20181109-111547_Battery Sense.jpg
SmartSelect_20181109-111547_Battery Sense.jpg (21.93 KiB) Visad 5587 gånger
Så ser grafen ut för mitt nyinstallerade AGM-batteri, kör c:a 4 mil enkel resa två gånger om dagen. Går faktiskt sakta neråt :P
Dock är det ju uppe på dom sista 20% det är svårast att ladda, speciellt med förbrukare.

Får se hur det ser ut dels när det blir kallare, och dels över lite längre tid.
Långa körtider med dieselvärmaren ger stora dippar. Speciellt när det blir kallt.
Lyssna inte på äldsta gubben på jobbet som minsann aldrig behöver ladda för han har ingen dieselvärmare i sin 945.
Steffe3 skrev: fre 09 nov 2018, 11:19 SmartSelect_20181109-111547_Battery Sense.jpg

Så ser grafen ut för mitt nyinstallerade AGM-batteri, kör c:a 4 mil enkel resa två gånger om dagen. Går faktiskt sakta neråt :P
Dock är det ju uppe på dom sista 20% det är svårast att ladda, speciellt med förbrukare.

Får se hur det ser ut dels när det blir kallare, och dels över lite längre tid.
Hur får du fram batteristatistiken?

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]