Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magne
Tja.
Jag har en 245a -91 med b230f som alltid funkat klockrent (Lär väl bråka bara för att ja nämnde de...).
Hursom, jag funderar på att köpa en annan 245a... med fögg... Antingen b21a, b23a eller b230a.
Mkt på grund av de att när jag öppnar huven på F:en så fattar jag fan inte vad jag tittar på... Jag är fruktansvärt dålig på alla varianter av el... (Koppla in extraljus är det svåraste jag klarar. Typ ;-) ) Så jag ser bara massa sladdar jag inte vet vad dom gör, sensorer å givare å grejer. Så om nåt bråkar är jag hjälplös som en kattunge i älven...
Nå till min fråga. Hur vrickad är denna ide? Drar en fögg mkt mer? F:en tar väl 0,9.
Är det något annat som talar emot min ide?
Och vilken av motorerna bör jag leta efter? Någon som klår dom andra i kraft, (Vet att dom flesta röblockare är slö men men), förbrukning, hållbarhet (Kan hända att man vill sladda och plåga dom lite ibland... Men inte mkt).
Alla tips uppskattas.
av Rådlös
Varför tror du att man slutade med förgasare?
Tekniken går framåt till bättre och effektivare motorer, samtidigt säkrare och framförallt renare. Och även bränslesnålare motorer. En 200 med B 230 F skall dra 0,8 liter per mil. Det är jättelätt att få en B 230 A att dra över litern.

Du skall få lite att tänka på: En bra förgasare kan jobba i 4 lägen. Alltså under dessa lägen kan den se till att motorn får rätt bränsleluftblandning och utnyttjar bränslet på bästa sätt under olika belastningsförhållanden, platt landsväg, stadskörning, accelerationer, högvarv o.s.v. Det blir aldrig perfekt, men förgasaren gör så gott den kan...…..
Nästa steg vi jämför med blir det omoderna, men fungerande K-Jetronic. Det klarar av att reglera och styra bränsleluftblandningen i ca 1500 olika körlägen. Alltså hålla utsläppen och därmed förbrukningen på en godtagbar nivå, men ändå ge bästa effekt i sammanhanget.
I slutet av åttiotalet kom LH 2.4. Det klarar av att styra och reglera flera hundratusen olika körlägen och belastningar.
Det är snart 30 år sedan och dagens system är ännu kraftfullare, säkrare, renare, effektivare och bränslebesparande.
Behöver du fundera något mer?
Kunskap om alla kablar och slangar i ett motorrum är inget man föds med. Men det går att lära sig. Dom flesta människor har den förmågan. Ett bra ställe att börja på är t.ex det här forumet. Här finns en hel del kunskap av flera kunniga personer. Så börja här.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kan man koppla in extraljus klarar man av lh2.4 utan problem. Tycker man om att sladda så är insprut att föredra då en sån motorn inte är lika känslig för g-krafter och snabba sidledsförflyttningar.
av Magne
Hm, kanske borde frågat innan men de slog mig först nu. De finns inte någon guide eller så på hur insprutningen funkar? Jag har inget emot insprutning men jag hatar att vara stående utan att kunna ta mig vidare om något krånglar. Ja prövade söka på youtube men de enda jag hittade som säger hur den elektriska delen funkar var på indiska... Bränsle delen känns det som jag har duglig koll på. Men inte den elektriska delen...
av hejpådig7777Volvo
B230F motorn har jag haft i 20 år nu. Har en 245:a-90 som jag köpte 1998. Den är inte så komplicerad. Den är betydligt enklare än de nyare bilarna med flera givare. Skillnaden på förgasare och insprutning är att insprutningsmotorn har två styrboxar. En för bränsleblandningen( LH Jetronic 2.4) som sitter mot väggen till höger på passagerarsidan och en för gnistan på tändstiftet (EZ116K) som sitter ovanför fötterna på passagerarsidan. Insprutningsmotorn är betydligt driftsäkrare än förgasarmotorn med brytarkontakter. Jag har haft B23A förut i flera år. Vill du lära dig mer om insprutningsmotorn, så rekommenderar jag att köpa Fordonsläroboken "Prestanda BAS 3.0 Fordonsteknik". Finns att köpa på bokus.se
Köp gärna Motorboken också. Dessa böcker används på Fordonsutbildningarna.

Mvh Tobias
av hejpådig7777Volvo
Är du missnöjd med effekten (116hk), så är Volvo 740 med 16 ventiler ett alternativ, (159hk). Var bara noga med att byta kamremmen om du köper en sådan. Går kamremmen av på B230F motorn, så slår inte kolvarna i ventilerna, men 16-ventilarmotorn går sönder. Viktigt att tänka på! Ett annat alternativ är Volvo 940 med fulltrycksturbo (164hk).

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av Frrla
då ska ja gå mot strömmen och säga att en välriktad b23a (pierburg) med 230a tändsystem och ett extraktor grenrör var nog nummer 2 av de roligaste jag har gjort. å de är vinterbilen. snittar 1.2liter milen med den (ca 30% e85), 5km till jobbet och där nere har jag ingen elstolpe än, men de är pågång. bmw:n ja hade drog över 1.6 samma körning. och v70 drar 0.9-1.0 samma körning. de blir pengar i slutändan. men kör man skattefritt, 600kr i försäkring per år så kan man ha lite skoj å slippa bry sig om kondens i oljan, och om nått dyrt brakar pga kortkörningar. det beror såklart på vad man ska ha bilen till och vad man har för förutsättningar.
Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]

Felkod bakre lamdasond på katten har kö[…]

Har över 40k på nämnda 5W-40 A3/B3[…]

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]