Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rantakare
Jag fick nedslag på besiktningen. Glapp i båda spindelleder fram.

Ringde verkstaden och dem skulle ta 3700kr.så min fråga är.

Kan man själv byta spindelled?
Är Det krångligt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja man kan byta själv, men det är inte roligt. Lederna sitter inpressad i fjäderbenen på splines så man lär ha verktyg för att dra ut / trycka in dem. Lyft är också rätt bra så man kan komma åt att slå ordentligt när dem nya ska på plats.
av MickeM
Lite bökigare än att den bara vore skruvad är det.
Men dom går att knacka både lös och dit.
Jag knackar ner den ur styrspindeln först, och släpper den i länkarmen sen.
Vid montage sätter jag gängad skruv i skruvhålen som styrning, och sen sätter jag spindelleden i länkarmen.
Länkarmen håller den då på plats så man med dorn kan slå upp den så pass att skruvarna kan dra resten. (Slå inte på muttern och/eller länkarmen. Då kan du kvadda leden)
Man får alltså knacka på var sida om tappen så den går upp rakt.

Ostört med gott om tid och gott tålamod på egen uppfart = kanske.
I eget garage går det allt om man är händig och har hjälpligt med verktyg.

Alltid stabilt uppallad!
Många har dött i onödan under nerramlad bil.

Sök på Youtube. Finns många bra instruktionsvideos om det mesta.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag bytte på en V70-01. Spindelleden satt skruvad så det var inga problem med det var jävligt tight få dit den nya i länkarmen. Då gick det åt många svordommar :mad: :devil:
av marimbalanguage
Nja, för att inte bara spindellederna, men också bussningarna är säkert också dåliga på en 10 år gammal bil.
Dessutom kostar en komplett länkarm med spindelled på ebay lika mycket som en spindelled man köper på mekonomen.
av MickeM
Jag hittade denna sats som förvisso är riktigt prisvärd, men ändå bra mycket dyrare än endast spindelleder.
Samt att lägga till byte av länkarmarna (som kanske är helt ok) är dessutom mer jobb.
Visst ör det seriöst att byta allt, men på gamla bilar som typ "rullar till nått allvarligt händer" brukar jag säga:
"If it aint boken, dont fix it"
Dessa delar monteras också var för sig, så inget i detta underlättar länkarmsbytet något betydande.

Här är prylarna :
http://www.ebay.com/itm/6-Piece-Kit-Con ... ect=mobile

OBS:
Jag glömde föressten understryka vikten av att INTE dra isär inre drivknuten för långt, när man byter spindelled. (Eller vad som helst som gör att man kan dra isär den längre än vanligt)
Då ramlar inre knuten isär.
Sätt ett band runt fjäderbenet och subframe, så det inte är möjligt att dra den utåt längre än med monterad spindelled.
Dra fjäderbenet framåt eller bakåt istället, men ha alltid koll på inre knuten!
av Jonas_latt
Vad är det för bil? Byte på en S60 nyss. Tog kanske 10 min när hjulet va borta. En stor mutter under. Sen två skruv så va den loss.
av Andreas123
Den här tråden är ju ganska blandad 850 modellen på v70 och v70n har helt olika fram vagnar en har kulleden i länkarmen eller pressad i hjulspindeln.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?