Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det var väl bara en tidsfråga innan något dök upp med min V90.

Navigatorn har ballat ur totalt och tycker att jag kör ute i en sjö när jag är nära hemmet. Visst, vi har en sjö en bit bort, men där är jag ju inte. Den verkar ha tappat positionering totalt, även om jag är ute på en längre körning så anser den att jag är någon helt annanstans. Måttligt roande.

Och sen har vi ju sorgebarnet Spotify. Vägrar ansluta sedan ett par dagar.

Problematiken i förra veckan, jag vill minnas att det kom ett par uppdateringar då som jag petade in. Inga konstigheter där då det funkade även efteråt. Men någon dag senare var det alltså dags.
När jag startar bilen så visar den ingen täckning för SIM-kortet. Ikonen är inte ens där i toppen. När jag upptäckte det så gick jag in i menyn för modemet och ser att den är urkryssad - jag bockar i den igen och ikonen uppenbarar sig i toppraden igen. Perfekt. Men nav och Spottan beter sig precis som innan, dvs ej funktionella.
Vid varje uppstart av bilen så är SIM-kortet borta i topp - däremot är rutan alltid ibockad nu när jag kollar inställningarna.

Hur bör jag processa detta? Jag har uteslutit SIM-kortet då det iallafall enligt Mina Sidor flyter på som vanligt med datamängd, fakturor etc. Däremot har jag inte provat ett annat kort, å andra sidan så förlitar sig väl inte navigatorn på SIM-data = utesluter SIM-kortet direkt. Så... Var börjar jag felsöka?

Tänkte skicka ett mail till min PST på Upplands Motor men det verkar som att han har slutat, så nu överväger jag starkt att försöka flytta serviceavtalet till BraBil som ligger avsevärt närmre hem. Fått höra lite delade meningar om detta, att det bara är ett telefonsamtal bort vs man får pröjsa resterande avtalstid etc etc.
Börja med en Norsk reset. Men visst blir man ledsen när sådant här händer.
Hittade denna tråd:
viewtopic.php?f=79&t=134530&p=1169958&h ... r#p1169958

Pluspolen alltså. Jag är lite dåligt påläst på det här med batterier, så är det plus eller minus jag borde lyfta?
grillchips skrev: mån 29 okt 2018, 14:23 Hittade denna tråd:
viewtopic.php?f=79&t=134530&p=1169958&h ... r#p1169958

Pluspolen alltså. Jag är lite dåligt påläst på det här med batterier, så är det plus eller minus jag borde lyfta?
Borde inte spela någon roll. Du bryter ju strömmen till alla system när du bryter loopen. Du kan också lyfta av båda 2 om du vill :)
grillchips skrev: mån 29 okt 2018, 14:31 @Lockis, ok, tack! Läskigt det där. :D
Koppla ifrån den negativa sladden och se till att den inte får kontakt med metalldelar från motorn. Ta sen plus polen :)
Det är väl mer en generell rekommendation att inte låta minus polen röra någon metalldel på motorn för att det inte ska skapas en cirkel. Better safe than sorry :-)
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]