Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Enda skillnaden är vad som står på bakluckan. Antalet glödlampor och handbromsar är samma, för det är vad som görs på service enligt protokollet.
Användarvisningsbild
av Larre
Hur mycket av en kostnad på verkstaden beror på vad det kostar att producera tjänsten och hur mycket beror på vad man tror att köparen är beredd att betala?
av Kena
Håller med, men tänk om de skulle undersöka /åtgärda vanliga fel istället för att kolla glödlampor och rycka i handbromsen. Det är ju skrattretande att såna grejjor ska förlänga din garanti. Kolla själv i service protokollet vad som i bästa fall är gjort. Hur mycket av det skulle du inte kunna göra gratis själv? Skulle väl vara bättre om du kunde köpa till ett glödlamps/t-sprit/kolla gummilist paket för den som inte kan göra det själv?
Användarvisningsbild
av CarMan
turkowitch skrev:Någon som vet varför en basservice till V70 2.4t -03 kostar 2443kr och eb V70 140hk ca 1700??
Även om oljan är något finare(vilket jag tror är densamma) så kan det inte motivera ca 700kr dyrare service tycker jag.

Verkstaden (Volvo) kunde inte svara på vad skillnaden berodde på :???:
Det enda som skiljer är en halvliter mer olja och att det sitter en liten turbo på bilen.

Nån som vet och kan förklara?
Blir nog att lämna in bilen till Allbilverkstad i fortsättningen.

/Daniel
jag har inte koll på vad du kollat upp.
eb V70 140hk vad är det?

du specar den ena bilen med årsmodell o inte den andra???

det är samma olja mängt i turbo & sugmotorerna, förutsatt att du kollar på samma årsmodell. du har garanterat kollat på 2 olika bilar eller på 2 olika sevicar. altså är det olika antal kontrolpunkter på servicen.
av turkowitch
Som Larre skrev tror jag också priset beror på vad dom tror kunden är beredd att betala.
Och tydligen är vi ju beredda att betala mer om vi äger en bil med lite mer hästkrafter i.

Det sjuka är att många nog tror dom får en service som innehåller mer än vad den gör på en vanlig V70. (V70 140hk vet dom flesta vad det är, tom Volvo själva skriver så)

Och nej, jag blandar INTE ihop något! Priserna gällde en basservice (14000mil) på V70 2.4t kontra V70 140 hk sugmotor årsmodell 2003. Allt enligt Liljas bil i Nybro. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att årsmodell påverkar priset på service.

/Daniel
av turkowitch
Förövrigt så glömde jag att skriva att första gången jag fick prisuppgift hos Volvo så kostade 14000mila servicen 2800kr och andra gången jag frågade 2400kr....hade jag fått betala 2800kr om jag bokat tid efter första samtalet??.....seriöst.
Användarvisningsbild
av Larre
turkowitch skrev:Som Larre skrev tror jag också priset beror på vad dom tror kunden är beredd att betala.
Och tydligen är vi ju beredda att betala mer om vi äger en bil med lite mer hästkrafter i.
/Daniel
Vi får nog vänja oss vid att se detta mer och mer. Jag har själv erfarenhet av utveckling av modeller för hur man förutspår hur lönsamma kunderna är i förhållande till varandra och hur benägna de är att byta leverantör.
-Mot dem som är lönsamma och mer benägna att lämna som kund, så är man mer "inställsam".
-Mot dem som är olönsamma höjer man priset. De som sticker då är ju olönsamma så låt dem sticka. Stannar de så har man "gjort" dem mindre olönsamma eller till och med lönsamma.
-Mot dem som är lönsamma men inte benägna att lämna, så gör man ingenting. Varför slösa pengar på dem som ändå kommer tillbaka och köper? det kanske går att höja priset litet mot dem också.
-I tider av generellt sett dålig lönsamhet kan man "syna" alla kunder och höja priset. De som lämnar lämnar. Men de som stannar är oftast de som inte är besvärliga utan bara betalar. Förvånansvärt få kunder lämnar vid prishöjningar. En rätt dålig komplimang till alla oss konsumenter.

Vilka gör så här kanske någon undrar? Elbolag, försäkringsbolag, telekombolag, ... Alla med en tillräckligt stor kundbas för att kunna göra statistiska beräkningar av lönsamhet och trohet.

Vad har detta med bilbranschen att göra? Kanhända är detta inte "driftsatt" idag, men fullt möjligt. Jag kan bara se på mig själv. Jag ringer rätt ofta till min meck och frågar. Frågar om skicket på min bil. Frågar om lämpliga bilar att köpa ur driftperspektiv. Frågar om lämplig extrautrustning. Han vet ju mycket mer om allt sånt än min säljare som har sin roll. Visst jag gör också alla servicar och reparationer hos min meck. Så han får ju sin intäkt. Och han får en god äppeldricka emellanåt för att jag vill vårda min relation med honom och jag vet att det är något som han uppskattar. Men jag tar större tid i anspråk av honom än någon som bara bokar (gärna via internet), rullar in och hämtar ut och inte snackar. Alla meckar vet att tiden som en kund pratar kostar. Fortfarande har nog många meckar möjlighet att bedriva kundvård genom att inte snäsa av, utan prata med kunden i lugn och ro. Men i tider av långa service- och reparationsköer, vad är incitamentet för en företagsledning att vara "för" snälla när kunderna ändå står på kö?

Bara teorier? Knappast. Det finns levande bevis för att lönsamhetstänkandet går väldigt långt. Det är svårt att prissätta olika när tjänsten är paketerad och paketen är få, men ju mer vi begär att den ska vara specialanpassad efter just vårt eget behov, t ex beroende på vad jag kan göra själv med bilen, desto svårare blir det för oss kunder att jämföra priser och desto lättare är det för tjänsteleverantören att differentiera priserna ine bara på tjänst utan även beroende på efterfrågan, kundbeteende, kundlönsamhet, ... Nog om det för nu.

Framöver lär det väl inte bli mindre förvirring i kölvattnet av Röd-Avgång-servicepriserna...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larre skrev:
turkowitch skrev:Som Larre skrev tror jag också priset beror på vad dom tror kunden är beredd att betala.
/Daniel
Vi får nog vänja oss vid att se detta mer och mer. Jag har själv erfarenhet av utveckling av modeller för hur man förutspår hur lönsamma kunderna är i förhållande till varandra och hur benägna de är att byta leverantör.
-Mot dem som är lönsamma och mer benägna att lämna som kund, så är man mer "inställsam".
-Mot dem som är olönsamma höjer man priset. De som sticker då är ju olönsamma så låt dem sticka. Stannar de så har man "gjort" dem mindre olönsamma eller till och med lönsamma.
-Mot dem som är lönsamma men inte benägna att lämna, så gör man ingenting. Varför slösa pengar på dem som ändå kommer tillbaka och köper? det kanske går att höja priset litet mot dem också.
-I tider av generellt sett dålig lönsamhet kan man "syna" alla kunder och höja priset. De som lämnar lämnar. Men de som stannar är oftast de som inte är besvärliga utan bara betalar. Förvånansvärt få kunder lämnar vid prishöjningar. En rätt dålig komplimang till alla oss konsumenter.

Vilka gör så här kanske någon undrar? Elbolag, försäkringsbolag, telekombolag, ... Alla med en tillräckligt stor kundbas för att kunna göra statistiska beräkningar av lönsamhet och trohet.

Vad har detta med bilbranschen att göra? Kanhända är detta inte "driftsatt" idag, men fullt möjligt. Jag kan bara se på mig själv. Jag ringer rätt ofta till min meck och frågar. Frågar om skicket på min bil. Frågar om lämpliga bilar att köpa ur driftperspektiv. Frågar om lämplig extrautrustning. Han vet ju mycket mer om allt sånt än min säljare som har sin roll. Visst jag gör också alla servicar och reparationer hos min meck. Så han får ju sin intäkt. Och han får en god äppeldricka emellanåt för att jag vill vårda min relation med honom och jag vet att det är något som han uppskattar. Men jag tar större tid i anspråk av honom än någon som bara bokar (gärna via internet), rullar in och hämtar ut och inte snackar. Alla meckar vet att tiden som en kund pratar kostar. Fortfarande har nog många meckar möjlighet att bedriva kundvård genom att inte snäsa av, utan prata med kunden i lugn och ro. Men i tider av långa service- och reparationsköer, vad är incitamentet för en företagsledning att vara "för" snälla när kunderna ändå står på kö?

Bara teorier? Knappast. Det finns levande bevis för att lönsamhetstänkandet går väldigt långt. Det är svårt att prissätta olika när tjänsten är paketerad och paketen är få, men ju mer vi begär att den ska vara specialanpassad efter just vårt eget behov, t ex beroende på vad jag kan göra själv med bilen, desto svårare blir det för oss kunder att jämföra priser och desto lättare är det för tjänsteleverantören att differentiera priserna ine bara på tjänst utan även beroende på efterfrågan, kundbeteende, kundlönsamhet, ... Nog om det för nu.

Framöver lär det väl inte bli mindre förvirring i kölvattnet av Röd-Avgång-servicepriserna...
Kolla AUDI/WV/SKODA då ser ni vart vi är på väg.

Gå in och betställ en del som råkar vara identisk på alla tre bilarna, då får du frågan vad du ska ha den till för bil

Säger du skoda så kostar det 500 kr
Säger du Golf så kostar det 1000 kr
Säger du A4 så kostar det 1500 kr.
av spilloljan
VolvoB20 skrev: Kolla AUDI/WV/SKODA då ser ni vart vi är på väg.

Gå in och betställ en del som råkar vara identisk på alla tre bilarna, då får du frågan vad du ska ha den till för bil

Säger du skoda så kostar det 500 kr
Säger du Golf så kostar det 1000 kr
Säger du A4 så kostar det 1500 kr.
Det är faktiskt sant! Men det är olika artikelnummer på grejjerna också. Jag jobbar i samma lokal som den lokala v.a.g återförsäljaren och jag har grunnat hur det kan vara så många gånger...

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]