Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

har en fundering angående billaddare, har tänkt mig att skaffa en nyare variant istället för den uråldriga som finns hemma.
Vad jag läst mig till finns det smidiga portabla laddare från typ CTEK, DEFA etc som verkar smarta.
Jag ser också att många tagit fram laddare för fast installation som gör att man kan få ett uttag i fronten likt motorvärmaruttaget där man pluggar in laddkabeln.
Vilket håll bör man gå åt? Jag ser smidigheten med att alltid ha laddaren med sig så att säga och kunna plugga in var man än är. Har en 2016 Volvo V70 D4 med VoC så brukar köra dieselvärmaren kalla dagar så har inget behov av kupévärmare eller motorvärmare utan endast laddfunktionaliteten som är lockade.

Vad kör ni andra? Vad rekommenderas? Vilka märken? Vilken laddkapacitet bör man ligga på?
Känner att jag behöver mer info innan jag slår till :-)
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag köpte Calix batteriladdare på 5A och satte i min V70, kände att det var smidigast att bara plugga in kabeln i bilen vid behov. Då blir det ju tom så att min hustru sätter i kabeln emellanåt.
Jag använde inte fästet som man kan köpa med utan satte laddaren där det fanns plats i motorrummet. Vill man använda fästet är installationen något stökigare då den ska sitta innanför kåpan ovanför vänster framhjul, om jag inte minns fel.
Helnöjd hittills,skönt att inte riskera ladda ur batteriet när man kört värmaren och sen bara kört en kort sträcka.
denna har jag på min v70-11. https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... cx1753910/, skobes-mekaniker monterade bakom motorn och satte med buntbant. då min hade el-motorvämare som standard fick man med kupévärmar-uttag i sidan och allt sammankopplades.

ctek ifall du inte vill ha en fastmonterad billaddare. annars är det calix som gäller då det är kompatibelt med volvo-modellerna
Fast monterad laddare är definitivt smidigt om man kör mycket dieselvärmare kontra körsträcka. Har själv satt in calix-satsen nämnd ovan med 7 amp laddaren.

en kompromiss skulle ju kunna vara att dra ut en ctek laddkontakt och klämma fast med huvkanten bara, så man slipper öppna huven och ta bort plastlocket.

Men allt hänger på hur mycket dieselvärmare du kör, om du behöver ladda alls. Men det är tydligt att batteriet blir utmattat snabbare än andra bilar jag haft, mitt visade trötthetstendenser förra vintern och då var bilen knappt 3 år gammal. Har köpt ett AGM- batteri nu och tillsammans med laddaren ska det nog kunna hålla längre den här vändan 🙂

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel