Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vilja
Hej alla.
Efter att ha sålt min penningslukande cheva så har jag köpt en V70 årsmodell 00 men uttagen 01.Är inte riktigt van med att mecka volvo än men undrar om någon kan svara på hur jag åtgärdar tomgången?Tycker den vandrar lite ibland.Inte så det stör men ändå.

Sen undrar jag om någon vet var man kan få tag i en verkstadshandbok till bilen.Om den finns lagligt att ladda ner.
Tack på förhand
Vilja
av MickeM
Vandrande tomgång är ofta elektroniska gaspjället.
Men felkoder krävs för att bekräfta.
Regöring av spjällskivan kan hjälpa.
Annars rekomenderas ett renoverat från tex atec2.
Begagnat från skrot är ofta lika dåliga, och kan behöva kalibrering.

Haynes rephandbok är skaplig och finns på bla Biltema.
Annars ska du ladda ner VIDA i datorn. Den innehåller ALLT. ("Semi-lagligt".....)
Har du sen en Dice som interface kan du koppla datorn till bilen för felkoder, vissa adaptioner, mm.

För endast felkoder från motorn kan du köpa vilken OBD2 scanner som helst.
Vill du se felkoder ifrån nån av de andra datamodulerna (jag tror du har minst 9st) krävs antingen Dice /Vida, eller en Volvoanpassad OBD2 scanner.

Biltema har en Volvo OBD2scanner, som fungerar bra för alla styrdon. (Om du har en V70N. Under 2000 fanns både V70I och V70N)
Funkar inte på V70I annat än i universalläge, och då endast motorn.
av vilja
Tackar för svaret.Ska kolla lite.Återkommer om jag fixar felet så andra kan ta nytta av det

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]