Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vv70
Hej,

Jag har fått problem med mitt centrallås. När jag låser bilen med fjärrkontrollen så rör sig knappt "låspinnen" på förar dörren. Detta leder till att man kan genom att bara dra i handtaget öppna bildörren :/.

Någon som har haft ett liknande problem? Hur löser man detta och är det dyrt?
Har en Volvo V70 från 2008.

Stort tack för att hjälp.
av Rosemax
Tyvärr ett vanligt problem att låskistan blir defekt. Har för mig att vi betalade runt 2000 för byte på mekonomen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av vv70
Okej! Tack för era svar.
Testade att låsa och öppna med nyckeln och det fungerar fint men inte med fjärrkontrollen tyvärr.
Men det är alltså låskistan inte själva "motorn" till centrallåset ?
av Rådlös
Ja, det är ett känt fel. Jag har fått byta två låskistor på min V70 -08 (vid olika tillfällen). Bara kostnaden för låskistan var ca 1500 kr plus moms. Sedan tillkommer ju arbete. I mitt fall gjordes det lite andra jobb samtidigt så något exakt total pris kan jag inte ge.

I sammanhanget: Om ni är spekulanter på en begagnad V70 (kanske även V60, V50, V40 och V30) fråga om låskistorna är utbytta. Är dom det så kan man vara lugn ungefär 10 år framöver. Är dom inte det så får man vara medveten om att felet kan uppstå. Antingen inom närtid eller om flera år. Så bli inte överraskad när felet kommer. Det är som sagt ett känt fel.
Och det är ingen katastrof när det inträffar. Jag kunde låsa manuellt genom att trycka ner knappen med fingret när den aktuella dörren (bakdörr) var stängd. Sedan låsa med fjärrdosan utifrån. På förardörren fick man låsa och låsa upp med nyckeln som finns i dosan.
av Kimmen90
Fick problem med låset VB, upptäckte vid närmare kontroll att pinnen var böjd. Böjde till den och fungerat fint efter det.
av Schmoyoho
Var och hur böjde du till pinnen? Tror jag har haft samma problem med låset i höger bakdörr. Ploppen åkte ned men fjädrade upp och dörren gick ibland att öppna efter man låst bilen. Under felsökningen så lossade jag gummitätningen/-genomföringen och märkte att dörren låste sig om den skulle då. Har haft en låskista liggandes i två år men inte orkat byta då det funkat.

Edit: Till ts: finns bättre beg låskistor på skroten för inga pengar alls och bytet kan man göra själv om man är lite händig (dock lite halvbökigt), finns en bra guide på forumet.

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel