Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla goa människor!

Jag råkade ut för ett fel som många andra också har, vilket är att kristallerna i innerbackspegeln har släppt, så det ser ut såhär:
1.jpg
1.jpg (33.4 KiB) Visad 7105 gånger
Lösningen till detta var att köpa en begagnad från skroten. Jag fick hem spegeln och bytte ut den trasiga. Men helt plötsligt började bilen spöka för mig. Centrallåset slutade fungera med fjärrnyckeln, Elektroniska sidospeglarna gick varannan in och ut osv.
Med lite googling så hittade jag felet: Inne i spegeln så sitter UEM (Upper Electronics Module) som är en av 4st enheter i din volvo. Den enhet är unik för din bil och kan inte ersättas. UEM enheten går sällan att programmera om och Bilia vill ha 6900kr för en ny spegel + programmering. GLÖM det!

Känner du igen problemet så får du fortsätta läsa, för detta kommer lösa ditt problem!

Här kommer jag försöka tydliggöra hur du fixar felet steg för steg. LÄS NOGA!

Verktyg:
Spärrskaft med hylsa 10
Hylsmejsel med T25 Bits.
Lödtång + lödtråd
Värmepistol
Avbitare
Spårmejsel
Kniv

Steg 1: Beställ en ny innerbackspegel med elektrisk avbländning från skroten med samma Serienummer som din gamla har. (Står på baksidan Tex: 9485523)
Steg 2: Lossa bilbatteriet. (Immobilizer kan låsa din bil från att senare starta igen om batteriet inte är loss)
Steg 3: Börja montera ner din Spegel. Videos finns på Youtube eller så testar ni er fram.
Varning: Sätt inte i bilbatteriet om din spegel är nermonterad!! (Läs steg 1)

Vid denna tidpunkt så måste du ha fått din spegel från skroten med samma serienummer.

Steg 4: Ta bort ytterdelen av spegel på både din gamla och din nya. (Enbart glaset + ram)
Steg 5: När du väl har öppnat upp speglarna så kommer du se kretskorten. (Blanda inte ihop dom)
Steg 6: Nu ska du klippa bort NR 1 på bilden. (Röda kablarna)
Steg 7: Sedan lossar du nummer 2 på bilden
42090722_1108908112592237_2272871249656938496_n.jpg
42090722_1108908112592237_2272871249656938496_n.jpg (298.17 KiB) Visad 7105 gånger
Steg 8: Nu ska du försiktigt lossa hela kretskortet från glaset. Det sitter med dubbelhäftande tejp och tas av lättast med värmepistol.
Steg 9: När du väl fått bort kretskortet från glaset så slänger du det trasiga.
Nu har du alltså 2st lösa kretskort och 1st helt glas. (Du slängde bort det trasiga glaset i förra steget.)

Steg 10: Montera tillbaka ditt gamla kretskort på din nya spegel med dubbelhäftande tejp eller dylikt.
Steg 11: Löd tillbaka dom röda trådarna enligt bilden

Steg 12: Sätt nu tillbaka det externa kretskortet enligt nummer 2 på bild.
Steg 13: lägg ner glaset i ramen och tryck ihop din spegel.
Steg 14: Montera tillbaka din spegel i taket
Steg 15: Koppla nu in ditt bilbatteri

Nu har du lagat din spegel!! Kul va? :-D
42058374_859497224259036_3779880737298186240_n.jpg
42058374_859497224259036_3779880737298186240_n.jpg (35.92 KiB) Visad 7105 gånger
Jag hoppas detta hjälpte dig lika mycket som det hjälpte mig.
Ibland får man tänka utanför boxen som Bilia inte vill! Köp inte nytt om ditt gamla går att laga!

Lägg gärna en kommentar på min guide och eventuella ändringar eller frågor. Så kan vi hjälpas åt och hjälpa många där ute med samma problem.
Nu är ju den här tråden/guiden något år gammal, men jag gjorde det här jobbet för några dagar sedan.
Några kommentarer som underlättar.

För att öppna spegeln använd ett avdankat kreditkort så blir det inga fula brytmärken, jobba med kortet från glasramen och in mot spegelhuset. Börja på högra ovansidan, där finns en liten plastbit som går att plocka bort. Den första haken sitter precis på högersidan om utrymmet som blev när den lilla plastbiten togs bort, hakarna sitter alltså i huset. När man fått den första haken att släppa så är det bara att jobba sig runt huset med kortet.

Börja med den "nya" spegeln så får man lite övning.
När man fått isär så används kreditkortet igen för att lossa kretskortet från spegelglaset. Märk ut på tejpen var kretskortet sitter, använd värmepistol eller hårtork från kretskortsidan på den "nya" spegeln. Här spelar det ingen roll om man förstör kretskortet med värmen då glaset med är viktigast att vara rädd om. Kretskortet lossas alltså från tejpen som blir kvar på glaset.
Klipp inte trådarna från glaset utan löd bort dessa från kretskortet.
Kasta kretskortet så det inte blandas med det befintliga.

Sedan upprepas samma procedur med originalspegeln, men här värmer man försiktigt från glassidan för att skydda kretskortet, tejpen lossas från glaset och blir kvar på kretskortet.
Tejpen är lätt att lossa från kretskortet utan värme när man har det löst.

Montera kretskortet på det "nya" glaset mot dom markeringar som gjordes så kommer allt att passa som tex ljussensorn. Eventuellt får man använda en tunn dubbelhäftande tejp på den befintliga tejpen som sitter på glaset. jag fick göra det.

Sedan är fjädern som håller kabelstammen när spegeln ska tillbaka i bilen ett helvete att få dit, jag löste det genom att klippa av ett varv på fjädern då hoppade den dit, funktionen blir fullgod ändå.
Jag kompletterar ytterligare, det var en galet omstänstigare lösning än det behövde vara. Jag tog lös frontsargen medan backspegeln satt kvar och petade lös kabeln sen var det bara ta med sargen och spegelglaset in och byta kretskortet innan man monterar tillbaka.
Inga konstigheter alls att komma åt och bända lös sargen runt spegeln medan den satt kvar i bilen.
Jobbet tog totalt ca 5 minuter istället för bra längre tid om man ska plocka lös allt i taket och sedan ta ned backspegeln komplett.
Tjejens backspegel e kass och googlade lite och hittade denna guide :-D de enda jag är lite osäker på är serienummret... står det i bak på plasten på spegeln eller står det bakom kåpen där man ser kretslortet? På baksidan står det 2 olika nummer. Det översta numret är 015469 och det understa är 02*5469. Är det någon utav dom 2 som e serienummer?
Kanske en dum fråga 😳
Men jag håller på och bygger en A-traktor av min V70 och jag vill ta bort den inre backspegeln men vill ha kvar fjärrlåset. Kan man plocka ur kretskorten och ”lägga” upp i taket och sedan bara sätta tillbaka övriga kåpor?
Min tanke är nämligen att sätta backkameran där istället 😁
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]