Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mitt första inlägg på någon sida men nu behöver jag er hjälp och råd hur det fungerar där ute. Jag har en XC90 -15 D5 demobil som jag köpte juni -16. Åkte upp och tittade på bilen och den motsvarade mina förväntningar i skick och alla tillval jag önskade. Redan när jag hämtade ut den hade den problem, kunde inte installera VOC men det skulle enkelt fixas på min verkstad när jag kom hem enligt säljaren. Hade jag vetat hur mina kommande två år skulle se ut hade jag aldrig kört hem... Många synpunkter och följdproblem p g a försäljaren.

Jag har varit på verkstaden 16 gånger på två år och behöver fortfarande justera vissa saker men jag orkar inte lägga mer energi på denna bil. Felen jag har/har haft är bl.a.
- bytt styrenhet för nedladdning för att få in VOC och kunna uppdatera den.
- Bromsarna fungerar inte initialt när det är fuktigt väglag
- Bältessträckaren har utan varning dragits åt
-Start/stop har fungerat i snitt två gånger efter jag hämtat den från verkstaden, fungerar fortfarande inte
- Varnar för lågt batteri med jämna mellanrum
- Höger knappsats på ratten är nu sönder för tredje gången
-När det är kallt har dörrarna ibland inte gått att öppna och har de gått att öppna så går de ej att stänga. Min sexåring har ett antal gånger fått hålla i dörren hela vägen till skolan för den går inte att stänga - är inte den bild jag hade av en Volvo. Bytt saker i dörren tre gånger... (saker- ni ser att jag bara kör bil, inget annat :)
-Sätena fastnar i olika lägen och en gång gick inte sätet att flytta för att komma in till säten längst bak.
- Elproblem såsom ingen värme i säte, ingen laddning till mobil mm
- Takluckan är lagad en gång men nu går den ej att öppna igen

Sedan har jag haft alla(?) andra problem som nämnts här utom vibrationer. HUD och navigation "all over the place", värmaren gick inte att starta första året, nycklarna går i delar och dörren låser inte upp även om du har den i handen och tar i handtaget. Bytt dem en gång redan och nu fungerar de dåligt igen. Rädd för vad som kommer att hända när det blir minusgrader igen...

Vad gör jag? Har fått förläng garanti ett år som nu gick ut i somras men det är tiden och energin att behöva boka tid på verkstad och vara av med bilen så ofta ställer till problem i den redan stressade vardagen.
När blir det snack om inlösen?
Vem sätter det priset?
Är jag helt hänvisad till ÅF? Jag har pratat med honom men han säger att han kan inte göra mer och skyller på Volvo, kan inte lösa in den för det pris jag har kvar på leasingen samt att jag har fått en för bra offert på en eventuell ny (har endast ramavtal och dåvarande kampanj). Har även haft en dialog med Volvo som förra vecka lovade att jag skulle bli uppringd men jag väntar fortfarande. Fungerar det så? Era erfarenheter?

Kan ni råda en hårt jobbande småbarnsmamma och egenföretagare som inte orkar mer?
Nu får andra, som troligen kan det här bättre rätta mig, men förenklat gäller följande:
Säljaren har rätt att åtgärda felen, är respektive fel åtgärdat har säljaren ingen skyldighet att återköpa in bilen eller byta den. Säljaren har tre försök på sig att åtgärda felet, varje fel(tror jag).
Så, om din bil nu fingerar så har du inte något lagligt stöd för att få den återköpt, har du kvaravarande fel så har säljaren rätt att åtgärde dess, dock max tre försök som jag tidigare nämnt.

Ett återköp är inte lätt, om det kommer till det, det är en rätt omständig procedur, och det görs avdrag för slitage, körda mil mm,. risken är stor att du förlorar en hel del pengar på det.
Har bilen fortfarande en massa fel som säljaren inte kan åtgärda, trotts tre försök och du har ork till det kan det vara värt att försöka få den återköpt, alternativt få den utbytt.
Hur långt har bilen gått? Har aldrig varit i närheten av så många problem. Men har inte ägt någon som gått mer än 10.000 mil. Och har eller har haft enbart V70 och 2x XC70 bara. Den jag har nu har det enda jag åtgärdat på garantin är att en skärmbreddaren släppt lite. I övrigt inga fel och inget bytt förutom service och torkarblad på 7800 mil. Våran andra XC70 gick multiremmen av på vid 4200 mil o Volvo tog detta som goodwill. Strul med lås i höger bakdörr så man får trycka flera ggr på låsknappen innan den låser. Det har vi lärt oss att leva med och är ej fixat. Bytt sensor för växelväljaren i automatlådan. Annars rullar den på bra den med och nu med ca 9000 mil på mätaren. Din XC90 är ju en relativt ny modell. Hoppas det är barnsjukdommar i kombination med måndagsexemplar.
Du har haft tur du :-)! Min har varit inne 25 gånger på två år! Dock har den lokala Volvohandlaren skött det mycket snyggt, trots att jag inte köpte bilen där. Fri hyrbil varje gång, gratis tvätt ibland, gratis hjulförvaring, gratis takräcke och tygmattor. Nu har vi endast ett mindre fel kvar, så jag börjar faktiskt bli väldigt nöjd med bilen.
Det låter inte alls normalt, men det är tyvärr så att första årsmodellen av nya XC90, som också var den första bilen att lanseras på en helt ny plattform, dras med en hel del barnsjukdomar i form av elektronik som strular.

Jag tror även du haft otur och fått ett riktigt måndagsexemplar. ÅF eller Volvo borde ta sitt ansvar och köpa tillbaka bilen till ett vettigt pris, alt. ge dig ett bra inbytespris och låta dig byta till en annan jämförbar (ny eller begagnad) ny bil.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]