Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#1265679
Hejsan. 260.000 km på en annars helt problemfri bil. Jag hade den från ny och svärfar tog över när jag fick tjänstebil.

Efter semestern började den läcka vatten och tyvärr fick svärfar inte den verkstad direkt. På vägen dit (!) 400 meter från verkstaden tvärstannar motorn.

Årsak: kass lager i vattenpumpan (bytte senast med kamrem runt 150.000 km). Multirem sprängs, trassler in sig i kamrem - och sedan slut...

Nu har vi kollat. Sannolikt 2 böjda ventiler på en cylinder. Alla övrige cylinder 100% kompression.

Vad skulle ni göra:
1. Renovering cylinder 5. 25.000 dkk
2. Beggad motor 60.000 dkk allt inkl.
3. Ny motor från Volvo, 100.000 dkk allt inkl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1265681
Alternativ 1 är ungefär 37000 SEK, så ja..
Jag hade nog gått på det förutsatt att bilen i övrigt är i ett gott skick och att man kan garantera att det kommer avhjälpa felet. Jag anser att ni ska få på papper vad priset kommer bli, så inte verkstaden försöker "mjölka" er på mer pengar under tiden reparationen pågår.
Dessa priser är hos en Volvoverkstad?
Användarvisningsbild
av EjS
#1265736
Tack för svar alla.
Det är en kompis som fixar det. Har sin egen verkstad och vi har använt honom altid. Om belopp helt stämmer har jag ingen aning om - men det är i det läget.
Om motor är runt 25.000 sek plus transport och 4-5 dagar med byte (440 dkk pr. hour).
Vet inte om man kan renovera motor för 4.500 sek men vi tar bort topplocket för att kolla nogrann. Sist när jag bytte toppackning på min 2011 XC70 D5 gick kalaset på 25.000 dkk på Volvoverkstaden.
Just med Volvo är det väldigt billigt i Sverige jämnfört med Danmark.

Jag ska uppdatera med bild när den rullar igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
#1266173
Så var jag i verkstan för en status.
Lagret i vattenpumpan var helt kass. Hade fått kamremmen att hoppa av hjulet och gnaka på plastkåpan.
IMG_7954.JPG
IMG_7954.JPG (191.19 KiB) Visad 1115 gånger
IMG_7955.JPG
IMG_7955.JPG (169.38 KiB) Visad 1115 gånger
Tyvärr var det inte bara ventiler utan beslag och lager för kamaxel hade tagit stryk.
IMG_7956.JPG
IMG_7956.JPG (188 KiB) Visad 1115 gånger
IMG_7958.JPG
IMG_7958.JPG (235.03 KiB) Visad 1115 gånger
De jävla beslag finns inte som part på Volvo - utan köpa ny topp för 28.000 dkk. Vad fan är det för skit!
Så vi hittade en begagnad topp för 4.000 dkk.
IMG_7960.JPG
IMG_7960.JPG (163.41 KiB) Visad 1115 gånger
Topp fixas imorgon, virvelspjäll flyttas över, och hela skiten samlas ihop så motor kan återmonteras.

Slut med det...



Sent from my iPhone using Tapatalk
av jovani
#1266218
Ja, det här med kamremmar och rullar/vattenpumpar tycker jag SKALL bytas vid 12 000mil även att tillverkaren säger att det inte behövs...
Man undviker liknande haverier iaf.

Bra jobbat och god tur!
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]