Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Köpte våran XC60 2014 i våras och vi är riktigt nöjda med den.
Men ett problem som vi har sen vi köpte den är att stolsvärmen inte fungerar så bra i fram. (Kom på nu att jag faktiskt inte har testat hur det fungerar i baksätet. Borde jag kanske göra för att se om det blir varmt där.)
När vi köpte bilen så fungerade inte stolsvärmen alls på förarsidan. På passagerar sidan så fungerade det men blev inte jätte varmt även fast man körde på högsta alternativet.
Bilen var inne först på en Meca verkstad som säljaren av bilen hade kontakt med. Dom kunde inte lösa problemet utan jag fick en ny tid hos Bilia istället även den stod säljaren för.
Väl där så kodade de in styrenheten för stolsvärmen på förarsidan igen och någon typ av kalibrering gjordes där man även höjde upp värme inställningen. Då det var 25-30 grader varmt under denna period så var det lite svårtestat men man kunde känna värme i alla fall.

Nu fungerar stolsvärmen på förarsidan det känner man men det är lika svag värme som passagerar sidan får.
Det känns som att högsta inställningen är den man borde få på lägsta om ni förstår vad jag menar. Jag tycker inte att det är någon skillnad på högsta inställningen och de andra två.

Tanken är att lämna in bilen igen och be dom kolla när det börjar bli lite svalare ute.
Men tänkte kolla här om det är någon som har något tips på vad det skulle kunna vara?
Kanske nått jag kan tips dom om.
Stolsvärmen i min XC60 MY15 är också avsevärt klenare än i den V60 MY12 jag hade innan och i den XC60 MY09 jag hade innan den.
Det motsvarar minst ett steg på inställningen. Dock tänker jag avvakta tills det blir kallt innan jag avgör om jag skall påtala detta för säljföretaget.
Jag köpte också bilen i våras.
Skaffa en IR-termometer och mät den verkliga värmen. Tungan och fingrarna lär vara dom hudpartier som har flest nervändpunkter (känselpunkter) I det aktuella fallet känner du med en helt annan kroppsdel, om vi säger så.
Den billigaste IR-termometern finns på Clasisjön, 300 kr. Däröver går det uppåt med hundralapparna. Dom är även användbara i andra sammanhang. T.ex till vintern när man tycker det är dragigt runt fönster och dörrar och man vill kolla upp detta i siffror.

Jag gör en jämförelse. I min Volvo 245 hade jag en bränsledriven kupévärmare. Volvo Flygmotor 091B. Till den hade jag en termostat i kupén (leveransmonterad) som såg till att det blev inte varmare än 20 - 22°C. Det låter snålt när man tänker på äldre tiders Bahco och Ebersprächer m.fl. Det kunde utan vidare bli 60 - 70°C i kupén. Men jag lovar, den här måttliga 20 - 22°C var fullständigt komfortabelt.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]