Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RollingStone
Hej,

I stånd att köpa min första Volvo och funderar starkt på en XC60 D4 AWD Classic Momentum. Har ett par stycken som gått 4-5000 mil för 280' samt ett par som gått 3-4 000 mil för 285' kr att välja på.

Finns det något speciellt man ska tänka på gällande denna bil? Har sett en del referera till VEA och gammal växellåda på forumet men inte riktigt greppat skillnaden ännu och vilken typ dessa bilar har.

Har även sett en D3 Classic Summum för 284 000 kr? Värt att köra på en sådan för extra utrustningen eller är D4 AWD att föredra?

Jag kör någonstans mellan 1 500 - 2 000 mil/år och har ca 6 mil enkel till jobbet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
På dieselsidan gäller:
D3 och D4 har nya 4-cyl motorn, framhjulsdrift och 8-stegad låda. Lådan och motorn är en nyare konstruktion.
D4 AWD och D5 AWD har den 6-stegade lådan och den gamla 5-cyl motorn.
D3 upplever vissa som klen, andra är toknöjda.
Summum har skinnklädsel, alla gillar inte det...
Med de två första alternativen ovan går bilen att fjärrstarta via appen om bilen har Volvo on call och automatlåda.
Ställ dig frågan om du behöver AWD eller ej, sen ut och provkör!
av RollingStone
fjohan82 skrev:På dieselsidan gäller:
D3 och D4 har nya 4-cyl motorn, framhjulsdrift och 8-stegad låda. Lådan och motorn är en nyare konstruktion.
D4 AWD och D5 AWD har den 6-stegade lådan och den gamla 5-cyl motorn.
D3 upplever vissa som klen, andra är toknöjda.
Summum har skinnklädsel, alla gillar inte det...
Med de två första alternativen ovan går bilen att fjärrstarta via appen om bilen har Volvo on call och automatlåda.
Ställ dig frågan om du behöver AWD eller ej, sen ut och provkör!
Toppen, tack för ditt svar.
Jag lutar mer åt att AWD inte är ett absolut måste för mig då jag mest kör motorväg och stadskörning. Har börjat titta på XC60 D4 Momentum Business Edition MY-16 istället, då man kan komma ner ytterligare i pris på dessa. Jämför man utrustning i denna mot utrustning i en XC60 D4 AWD Classic Momentum MY-17 hittar jag följande skillnader:

Business Ed vs Classic Momentum:
Klimatanläggning ECC vs 2-zon. Vad är skillnaden på dessa?
Parkeringshjälp bak vs Parkeringssensor bak. Är detta två benämningar på samma sak?
Digital kombiinstrument vs Digital förardisplay 8''. Vad är skillnaden?
Konstant vs Adaptiv farthållare. Vore skönt med adaptiv farthållare men då jag ej har det på min bil idag så kan jag fortsätta leva utan det.

Dessutom verkar Classic Momentum komma med en del säkerhetsfunktioner som t.ex: Hill Descent Control, Driver Alert System, Queue Assist (Automat), Pedestrian Detection, Trafikskyltsinformation, Forward Collision Warning, Intellisafe Surround, Intellisafe Assist. Vad är era erfarenheter? Är dessa funktioner man kan leva utan eller är det något som ni anser är ett måste.?

Prisskillnaden på bilarna ligger på ca 55.000 kr så jag är osäker på om det extra utrustningen på Classic är värt det.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jag kör lite olika XC60 titt som tätt.
Är det Summum på D3'an hade jag nog klarat mig utan de extra hästarna och AWD, så länge man inte ska ut o harva på skogsvägar och släpa en massa på kroken. (och har en någorlunda förståelse att det inte är en snabb bil)
Provkör om du har möjlighet.
Glöm inte att garantin är slut på en 2016, viktigt att se till att säljaren skickar med detta eller se till att man har en vettig maskinskadeförsäkring
av bengt39
Skillnaden mellan FDW oxh AWD är 0,1-0,15 lit/mil Jag kör fn classic -17 D4AWD
Tycker D4 FWD (15) var bättre med nya motorn och den var också bränslesnålare
D3 för liten motor för den bilen
Man har lite nytta av AWD om man kan köra bil och har erfarenhet av olika väglag och inte bor oländigt till
Annars anser jag att XC60 är Volvos bästa bil genom tiderna om man accepterar att den drar lite mer därför att luftmotståndet större Man sitter suveränt och hög teknologisk standard .Har kört de flesta Volvo modellerna Nu på min 17e Volvo den första var en PV544
av RollingStone
Toppen, tack för all input. Har bestämt mig för att sikta in mig på D4 MY-16 med nya motorn. AWD blir inte värt merkostnaden i inköp, skatt och drift för min del. Ska även vara öppen på att testköra D3:an om jag dyker på ett bra exemplar. Har kommit fram till att jag helst vill landa under 250 000 kr i inköp så får fortsätta leta vidare.

Bra tips om garantin. Planerar att köpa från bilhandlare så ska se till att säkerställa att en garanti medföljer.
Användarvisningsbild
av Någonting
Du verkar inte ha fått något svar på alla frågor, så jag passar på och svarar.
RollingStone skrev: Klimatanläggning ECC vs 2-zon. Vad är skillnaden på dessa?
Parkeringshjälp bak vs Parkeringssensor bak. Är detta två benämningar på samma sak?
Digital kombiinstrument vs Digital förardisplay 8''. Vad är skillnaden?
Alla dessa är samma saker, det är bara olika beteckning på dom. Gissar på att det är två olika personer som skrivit annonserna.

RollingStone skrev: Konstant vs Adaptiv farthållare. Vore skönt med adaptiv farthållare men då jag ej har det på min bil idag så kan jag fortsätta leva utan det.
Konstant farthållare är den äldre simplare versionen. Då ställer du endast in en hastighet och bilen håller denna tills föraren säger ifrån.
Adaptiv farthållare är nyare och använder en radarsensor i grillen för att sakta ner och hålla avståndet till framförvarande fordon om en sådan dyker upp. Om bilen har adaptiv farthållare har den även Forward collision warning, driver alert system, kö-assistent (om det är en automat), lane departure warning, pedestrian och cyclist detection, adaptivt helljus, cross trafic alert (varning om en bil närmar sig från sidan när man backar) och blind spot information (BLIS). Detta paket kallades Driver support, på senare bilar så har detta delats upp mellan Intellisense assist och Intellisense surround (surround innehåller BLIS och cross trafic alert och på senare modeller rear collision warning).
Jag skulle inte välja en ny bil utan driver support/intellisense assist.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
RollingStone skrev:Toppen, tack för all input. Har bestämt mig för att sikta in mig på D4 MY-16 med nya motorn. AWD blir inte värt merkostnaden i inköp, skatt och drift för min del. Ska även vara öppen på att testköra D3:an om jag dyker på ett bra exemplar. Har kommit fram till att jag helst vill landa under 250 000 kr i inköp så får fortsätta leta vidare.

Bra tips om garantin. Planerar att köpa från bilhandlare så ska se till att säkerställa att en garanti medföljer.
Tycker det är ett bra val, stod inför samma dilemma för ett tag sedan och efter provkörning med både xc60 awd och fwd slutade det med en Fwd och har inte ångrat mig än :) skönt också om du hittar via en auktoriserad Volvo ÅF så du får 17.000 mil på maskinskada via Volvia. Lycka till

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]