Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yasmeen
har precis köpt en v60 2011 och hittade i besiktnings papperna att det är en v 60 f...
läste nånstans att dem lägger en f om det är en sån flexifuel bil men hos handlaren står att det är vanlig bensin motor... betyder F et nåt annat eller?

tack på förhand

p.s nu hittade jag en disel som har f på slutet med :-/
T3 kom aldrig med flexifuel så det är inte vad det betyder. Annars vet i f-n vad det står för ;-)

Kul med annan bil? :) Trivs kanon med V60
Micce1980 skrev: tor 28 jun 2018, 23:14 T3 kom aldrig med flexifuel så det är inte vad det betyder. Annars vet i f-n vad det står för ;-)
tack för svaret ... lite lugnare nu :) ... måste vara nåt med kaross eller nåt...

jo rullar jättefint..första dag idag men ja fin är den .. ska köra snart ner till Kroatien med den så hoppas den håller.. :-D :-D :-) :-)
Mycket märkligt! I min värld betyder F = FlexiFuel Vehicle. (E85-bil) Vad får du för svar om du söker på bilens regnummer på t.ex Mekonomen eller Skruvat eller någon annan tillbehörsfirma? Även direkt på Bilregistret går ju också.

Det var så här att F-modeller ansågs av politikerna bara vara miljöbilar i 5 år. Sedan togs uppgiften bort om alternativbränsle i bilregistret. Skatten höjdes också med några hundralappar, men den är fortfarande lite lägre än för motsvarande bensinbilar.
Men att uppgiften togs bort ur registret betyder naturligtvis inte att det är förbjudet att köra på vilket bränsle man vill. Man får köra på E85 om man vill det. (Även garagekonverterade bilar)
Inte V60, men väl S60. Vissa heter F, andra heter R...

https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 2-12234075
Skärmklipp S60.JPG
Skärmklipp S60.JPG (21.34 KiB) Visad 3525 gånger
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 3-11425949
Skärmklipp S60,.JPG
Skärmklipp S60,.JPG (22.1 KiB) Visad 3525 gånger
Rådlös skrev: fre 29 jun 2018, 22:38 Mycket märkligt! I min värld betyder F = FlexiFuel Vehicle. (E85-bil) Vad får du för svar om du söker på bilens regnummer på t.ex Mekonomen eller Skruvat eller någon annan tillbehörsfirma? Även direkt på Bilregistret går ju också.

Det var så här att F-modeller ansågs av politikerna bara vara miljöbilar i 5 år. Sedan togs uppgiften bort om alternativbränsle i bilregistret. Skatten höjdes också med några hundralappar, men den är fortfarande lite lägre än för motsvarande bensinbilar.
Men att uppgiften togs bort ur registret betyder naturligtvis inte att det är förbjudet att köra på vilket bränsle man vill. Man får köra på E85 om man vill det. (Även garagekonverterade bilar)

det står på alla jag kunde söka : skruvat , mekonomen , transportstyrelse... bensin...

på tanklocket står det bensin... i serviceboken ska man göra service var 3000 mil...till skilnad av flexi fuel var 1000
Kollade en V60 diesel precis, Volvo F + V60 under fabrikat. Det är alltså något med modell? Men att det inte har med bränsle att göra har jag räknat ut ;) Men vad står det för?? Nu vill man ju veta :-)
Micce1980 skrev:Kollade en V60 diesel precis, Volvo F + V60 under fabrikat. Men vad står det för?? Nu vill man ju veta :-)
det hittade jag innan med ... blir tokig snart...
i senaste besiktningen så har dem kollat miljökontroll : "bensin etanol : gränsvärde inom parentes" ??? eller står så i alla bilars besiktnings papper...
fjohan82 skrev:Inte V60, men väl S60. Vissa heter F, andra heter R...

https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 2-12234075
Skärmklipp S60.JPG
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 3-11425949
Skärmklipp S60,.JPG
När det gäller S60 verkar det ha att göra med vilken generation det är. Nuvarande heter F och föregående R.

/Håkan
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]