Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne1a
Tja! Har en v70 2001 med 2,4 140 hästarn(B5244S2). Behöver byta gasspjäll och undrar vilka som passar förutom den med vit etikett och det numret som jag har orginal (8644345). Syftar främst på dom med gul etikett om dom passar?
av s0924
Hej!

Jag kan inte besvara din fråga om nr etc utan bara relatera till hur det var för mig när jag bytte gasspjäll i mars i år på min s60 -01 140 hk manuell.

På Volvo sa de att man måste göra omprogrammering för anpassning till nätverket eftersom det är speciellt för varje bil om man monterar ett begagnat. Andra sa att det inte alls behövs om man skaffar ett från samma årsmodell. Viktigt att välja ett som har gul etikett eftersom det är den förbättrade versionen av detta skräpspjäll. Jag testköpte ett gult med returrätt (Blocketpaket)och monterade men det fungerade inte pga kortslutning i kabelaget. Huruvida spjället hade fungerat vet jag inte; returnerade det.

Det hela slutade med att jag lämnade in bilen till Mekonomen som satte in ett renoverat spjäll från Atech2 och allt kostade 3.975 kr (spjäll, kabelage, montering) att jämföra med märkesverkstadens pris på 7.200 kr. Spjället var programmerat och klart vid monteringen och motorn fungerar perfekt.

Eftersom monteringen är enkel kan jag bara rekommendera att testa om du har tillgång till ett begagnat spjäll. Det visar sig ju direkt om det fungerar eller inte. Tänk också på att kolla spjällets säkring som sitter i motorrummet.

Mvh, Sven

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]