Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Ska köpa en v70 och provkört några. Den som är absolut finast hittills med full servicehistorik o inga anmärkningar vid någon besiktning har gått 25000 mil. Enda kruxet är att när jag vred ratten fullt åt ena hållet kom det en smäll som om något gled ur ett läge. Det är svårt att beskriva på något annat sätt. Inga andra ljud från framvagnen vid körningen på parkeringen med fulla rattutslag. Inget glapp i styrningen. Gick igenom besiktning i maj. Någon hypotes vad detta ljud kan komma från.
Man får ta loss hela fjäderbenet och sedan lossa övre muttern och ta bort brickan som håller lagringen. Man behöver inte lossa på fjädern om man inte tänker byta övre fjäderskål samtidigt.
av nivenko
Tack för att du engagerar dej :-)
Det verkar bara finnas hela satser m skålar. Var får man tag på enbart lager? Finns det ingen som vet vad bds listpris är för att byta hela skålen. Detta är viktig info för mej då det avgör om jag ska köpa bilen. Den får vara hur fin o välskött som helst om en reparation kostar flera tusen. Jag har kollat flera o denna sticker ut.
av MickeM
Klonk och kluckande i övre fjädersäte och styrlagret är standardfel på S80, S60 och V70.
Felen är mest estetiska, eftersom det inte är trafikfarligt, utan bara låter ibland.
Många rullar så i 10,000tals mil.
Inget Bilprovningen bryr sig i heller, om det inte är helslutså det ramlat sönder. (Ovanligt, eftersom det lever högre jävel långt innan)

Detta får du nog byta relativt snart vilken du än köper. (Om det inte redan är bytt)
Det är säkert bytt en gång förut när den gått 25,000mil.

Inte vansinnigt dyrt, och normalhändig person byter dom själv.
Jag bytte på min det första jag gjorde.
Ny besiktad utan anmärkning, men "spjoiing" när man vrider stora rattutslag är irriterande,

Är det bara Styrstoppen är det inget fel alls. Det kan knacka om man svänger fullt och det är lite ojämnt.
Släpp tillbaka ratten nån cm så slutar det.
Lite fett på plastytan på länkarmen kan hjälpa.
av nivenko
Tack för info, lugnar mej betydligt att veta det. Som sagt bilen är fin men har också ett annat "fel". Stereon har inget uttag för usb och vette sjutton om den tar mp3 filer. Hur svårt är det att ta ur den och ersätta med en modernare?

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]