Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Skall åka och hämta en XC70 2016 imorgon fullutrustad från en privatperson skall tilläggas.

Några tips på återställa allt för att komma igång snabbt?
av Lövet
karnaa skrev:Skall åka och hämta en XC70 2016 imorgon fullutrustad från en privatperson skall tilläggas.
Några tips på återställa allt för att komma igång snabbt?
Be säljaren använda Transportstyrelsens app Mina Fordon för ägarbytet. Kräver Bank-ID och regbeviset. Annars ingenting för din del förutom att tänka på hur du ska betala (Swish har maxgräns 150k) och att du försäkrar bilen direkt efter ägarbytet. Säljarens försäkring gäller inte efteråt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom bilen har Volvo on Call (annars vore den inte fullutrustad) ska du också se till att nuvarande ägares association mellan Volvokontot och bilen avslutas. Annars kan han se vart du kör och även låsa upp bilen, om han vill.
Enklast är att kontakta försäkringsbolaget och ordna en försäkring före bytet. De kan lägga den vilande, så den "vaknar till" när ägarbytet registrerats. Om du inte tecknar försäkring förrän efter bytet måste du få dem att datera den så den gäller minst från datumet för ägarbytet.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Då måste man göra det absolut direkt och inte åka hem och fixa det.
Enklast är att teckna en tillfällig försäkring och den har jag för mig gäller ett par dagar sen löper den vidare om man sätts som ägare på bilen.

/M
av karnaa
Tog ett sms från transportstyrelen och det står kreditköp och ägarens namn.
Då måste väl det vara han som är ägaren?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ja och då blir skulden din om ni inte går till banken så han löser den innan ni gör ägarbytet.

/M
av Lövet
Magnus-B skrev:Ja och då blir skulden din om ni inte går till banken så han löser den innan ni gör ägarbytet. /M
Skulden går inte över, däremot kan banken kräva återtag* av bilen om säljaren slutar betala avbetalningen. Ägarbytet går igenom oavsett kreditmarkering**. Viktigt dock att göra ägarbytet samma dag som man löser skulden eftersom Transportstyrelsen producerar ett nytt regbevis natten efter och då blir det gamla ogiltigt. Gör man det på det gamla samma dag med appen så funkar det.

Generellt så kan det vara bra att veta att ägande i laglig mening och vem som står hos Transportstyrelsen är två olika saker. Ägande styrs av avtal, Transportstyrelsens register är mer en tjänst för myndigheter och tredje part som har med fordon att göra.

*Generellt så kan det också vara kul att veta att finansbolaget inte kan ta tillbaka på annat sätt än frivilligt återtag. "Kan du vara snäll och lämna tillbaka bilen så stryker vi skulden?" De enda som kan ta tillbaka bilen med tvång är Kronofogden och de är inte direkt snabba med den saken. Det krävs en process för att sätta igång det.

**För er som är nyfikna, det som händer i praktiken är att finansbolaget får en flagga att det skett ett ägarbyte på ett fordon som finns i deras lånestock. Sen börjar de följa om det kommer in några pengar eller om de ska starta en process.

Men bäst är förstås att göra rätt från början ;-)
av Tompan60
Jag har gjort ett sånt köp en gång. För att göra rätt. Gå in på bank tillsammans. Se till att lånet hos kreditgivaren blir löst. Banken vet hur man gör och gör samtidigt ägarbytet via Appen/ nätet som överföringarna görs. Då vet man att det blir gjort och går igenom. Att inte lånet blir löst på plats vid köpet kommer bara att göra dig olycklig. Tro inte på några löften som Tex. jag löser krediten sen. Funkar inte och du tar en otroligt stor risk. går säljaren inte med på detta. välj en annan bil. Volvosar finns det gott om....
Lycka till
av Lövet
Tompan60 skrev:Jag har gjort ett sånt köp en gång. För att göra rätt. Gå in på bank tillsammans. Se till att lånet hos kreditgivaren blir löst. Banken vet hur man gör och gör samtidigt ägarbytet via Appen/ nätet som överföringarna görs. Då vet man att det blir gjort och går igenom. Att inte lånet blir löst på plats vid köpet kommer bara att göra dig olycklig. Tro inte på några löften som Tex. jag löser krediten sen. Funkar inte och du tar en otroligt stor risk. går säljaren inte med på detta. välj en annan bil. Volvosar finns det gott om....
Lycka till
Helt rätt. En annan sak främst som säljare är att inte lita på överföringar från annan bank. Dessa kan nämligen stoppas även efter signering. Finns flera som gått på sådana nitar. Ägarbytet EFTER man sett pengarna på kontot. (Nu pratar jag affär utan lån främst)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... 000-kronor

Ja det är väl ändrat sen denna artikel skrevs eller så missuppfattar jag vad det står.
Sen är jag ganska tveksam till att man kan stoppa överföringen när väl pengarna synts på mottagarens bank för då är ju pengarna även flyttade fysiskt mellan bankerna och då skulle det bli som att den som för över pengarna senare gör ett uttag på ett konto som denne inte är innehavare till.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]