Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo74092
#1248324
Hej!
Har ett b230fk motor stånde som jag fick av en kompis för ca 1 år sedan. Det som är trasigt är bla
- slitna vevlager, enligt förra ägarn
- trasig topplockspackning

Har en del erfarenhet av dessa bilar, har bara bytt saker som vart trasiga men inte något sånt här ”stort”, har aldrig plockat isär en motor/ renoverat en

om jag nu klarar av att renovera denna motor är min plan är att byta ram och vevlager+ en ny sotningssats

Så nu till min fråga tror ni jag klarar av en sånhär renovering, hur svårt är det??
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1248345
Klarar man av att följa instruktioner så bör man klara av att byta lager och packning. Det svåra är snarare att kontrollera att alla delar är ok då det ska inspekteras och mätas en del. Eller ja, det beror ju på hur bra resultat man är ute efter.
av Volvo74092
#1248355
Ska byta till orginallager tänkte byta både ram och vevlager när motorn ändå är ur, men om jag plaserar ram/vevlagren på exatkt samma sätt som de suttit förrut så borde de inte behövas några mätningar eller är jag helt ute o cyklar?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1248366
I teorin så är det ju bara att sätta dit nya lager och åka så länge inte vevaxeln tagit skada eller slipats om någon gång. Och att det inte är något fel på någon vevstake. Sen kan man ju såklart göra allt superseriöst också men det är kanske inte nödvändigt beroende på budget och mål.
av Volvo74092
#1248375
Nu har jag inte plockat isär motorn än så jag vet ju ej hur grejorna ser ut....
Men om vevaxeln tagit skada vad gör man då? Byta vevaxel, eller går det att lämna in den på balansering??
Om själva stakarna är i kasst skick antar jag att jag får köpa nya och byta ut dom gammla.

Men om allt ser fint och ”plant” ut så är det Allså ”bara” att byta lagren?

Sen när jag ska i med vevaxeln igen efter jag bytt ramlager måste vevaxeln hamna på ett visst sätt?(fattar att fram/bakände måste hamna rätt)
Eller passas den in ”automatiskt” när man sätter på stakar/kolvar?
av Rådlös
#1248386
Jag har inte renoverat någon motor så här ingående. Men jag vet att det finns en mycket bra bok om motorrenovering.
https://www.bokus.com/bok/9789188207081 ... enovering/
Den är skriven av Jim Lundberg, en mycket erfaren och vederhäftig motorman och författare. Visserligen är boken skriven med utgångspunkt från B18/20 men motorerna har ju så mycket släktskap så jag tror att du kommer långt med det som beskrivs i boken. Hur och vad man mäter i slitage, beskriver toleranser och mycket annat. Och om det är några speciella uppgifter för B230 FK-motorn som inte finns i boken så kan du säkert få fram dom på annat håll. Du har i alla fall en gedigen grund att utgå ifrån.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1248408
Har vevaxeln tagit skada så kan den slipas eller riktas i dem flesta fall. Men ibland så lär den kasseras. Kassa stakar är bara att kasta. Men är allt ok så är det bara att sätta i nya lager. Vevaxeln måste inte vara i ett specifikt läge vid montering. Och under montering av stakar och kolvar så vrids den för att underlätta arbetet. Det är egentligen inte förens man sätter dit toppen och det är dags att montera kamaxeln och dess rem som vevaxeln måste stå i ett specifikt läge.
av Volvo74092
#1248442
När man ska montera kammen så ska väll vevaxeln vara ”0:ad” Och/eller i ”ÖD läge”?
Sen är det väll bara kammen som ska stå i 0:nings position innan man sätter på kamremen och ventilkåpa och ska starta :P?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1248476
På ett block utan kamaxel är det inget som ska "nollas", det är ju "noll" varje varv, men när svänghjulet ska på är det viktigt att detta kommer rätt. Där är hål hål runt om hela svänghjulet som svänghjulsgivaren "känner". Det "fattas" ett hål (så att datorn ska veta exakt läge på varvet), detta "uppehåll" ska vara där startmotorn sitter när märkena på vevaxeldrevet och på kåpan där packboxen sitter är överens. Bild på svänghjulet
Svänghjul B230.jpg
Svänghjul B230.jpg (40.18 KiB) Visad 1887 gånger
Kommer inte ihåg riktigt hur det set ut på B230, jag har en B234 (16V motor) och där ser det ut så här,
0-punkten B234F.png
0-punkten B234F.png (91.3 KiB) Visad 1887 gånger
När sedan kamaxeln monteras så ska märkena stämma så här,
kamremvohc.gif
kamremvohc.gif (3.74 KiB) Visad 1887 gånger
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]