Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Definitedisorder
#1248245
Hej. Håller på att byta tätning på främre kamaxel på min V70 - 02 2,4 bensin n/a B 5244 S2.
I sann jag kan själv anda tog jag lös kamdrevet med tron att det skulle finnas någon styrpinne/märkning så det hamnar rätt igen.
Märkte upp så att kamdrevet hamnar rätt igen mot andra kammen och vevaxel,men då jag inte hittar någon märkning för att synka kamdrevet mot kammen så blir jag ju inte hjälpt av märket jag gjort......
Så hur synkar jag kamdrevet mot kamaxel??

Nej jag har har ingen tolk för låsning, men någon måste ju ha glömt att använda tolk tidigare. 😋
av slepperz
#1248254
tror du får ta och skruva av hela topplocket och nolla kammarna om du har taget av dreven annars om du inte har tagit av dem så på bak sidan kan man låsa fast kammarna med hjälp av ett låsnings verktyg som passar till kammarna man kan tillverka det själv om man vill. hoppas det hjälper något
av farbrornilsson
#1248257
Det finns spår i bakkant av kamaxlarna, i dessa spår kan du sedan montera låsverktyg får att få kammarna rätt.
Tipset är att skaffa riktiga tolkar för att få det helt rätt, framför att då det blir svårt att låsa fast kammen då nya drevet ska monteras.
Du behöver inte ta bort toppen för att komma åt dessa.
av MickeM
#1248272
Jag förtydligar igen det "farbror nilsson" säger.
Du behöver INTE ta loss toppen för att nolla kammarna med tolkar!
Inte ens kamaxel kåpan.
av Definitedisorder
#1248276
Jo att jag inte behöver öppna förstår jag. Men det jag undrar är om det finns någon märkning bak på kammen så man kan nolla den? Har ingen kamaxeltolk och har redan plockat bort främre drevet. Volvo brukar inte vara så pigg på att låna ut sina verktyg till hemmapillare 😋
Edit: läste igenom svaren igen och förstår nu att med tolk kan man nolla kammarna. Trodde bara man kunde låsa dem där de står, inte rätta till om man gjort fel 😋
Så nu är bara frågan, KAN jag ställa dem utan tolk? Finns det någon märkning? Säkert inte enkelt eller "rätt" men jag har lyckats med värre 😆
av MickeM
#1248279
Man kan bygga egen tolk om man har järnskrot och svets liggande.
Instruktion/ritning i Hannes rephandbok.

Jag tror inte man lyckas utan.
Kanske om man är flera som hjälps åt och hålla varsin kam rätt i bakkant medan drev och rem monteras, men....
Rekomenderas inte.

Biltema säljer verktyget för ca 800kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/
av farbrornilsson
#1248290
Att du har plockat bort drevet spelar mindre roll, då "nollningen" av kammarna är 2 raka spåri bakkant på kammarna som ska stå mot varandra.
Sen så klart det går utan, men blir extremt svårt att få det bra.
Framför allt då du skall dra tillbaka drevet med ett visst moment, så jag skulle inte försöka utan.
Som sagt verktygen finns att köpa på Biltema och andra ställen, köpte mina från England för ca 600kr inkl. frakt.
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]