Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krille1985
Hej, skulle behöva byta hjullager vänster fram på min v60.
Funderar på om de inte är smidigare att byta hela lagerhuset ist.
Går under benämning styrldpindel lagerhus på bildelsbasen.
Köpa en som gått under 5000mil är ju billigare än bara lagret på mekononen.
Är de rätt tänkt av mig eller medför det en massa extrajobb?
Mvh
av Krille1985
Misstänker att de krävs en hjulinställning om jag byter hela lagerhuset. Men de kanske behövs ändå även om man bara pressar i ett nytt lager.
Någon som har ngn input?
av III
Nja, vet ej hur v60 är konstruerad men bytte på en äldre s60. Bytte bara lager och det var både enkelt och snabbt. Kan inte minnas jag hade loss något som påverkade hjulinst. Men byter man hela spindeln är det nog en annan femma. Jag hade bytt bara lagret. Nytt är nytt.
av Wizzman
Du bör egentligen göra hjulinställning om du byter lagerhuset eftersom du kan få ett annat läge där det är infäst i fjäderbenet. Personligen hade jag nog chansat utan hjulinställning om jag inte haft nya däck om jag varit tvungen att lossa lagerhuset/spindeln.

Lager kan du köpa betydligt billigare än på Mekonomen, t ex på reservdelar24 - men du behöver ändå ha specialverktyg för bytet om du inte vill pressa på navet och därmed belasta lagret. En del pressar bara i det, men jag är övertygad om att det kraftigt minskar lagrets livslängd. Och specialverktyget kostar tyvärr en bra slant om man ska köpa det.
av Wizzman
III skrev:Nja, vet ej hur v60 är konstruerad men bytte på en äldre s60. Bytte bara lager och det var både enkelt och snabbt. Kan inte minnas jag hade loss något som påverkade hjulinst. Men byter man hela spindeln är det nog en annan femma. Jag hade bytt bara lagret. Nytt är nytt.
På äldre Volvo var lagerhållaren skruvad i hjulspindeln, och ingick när man köpte ett lager, därför enkel att byta. På nyare Volvo är lagret pressat direkt i spindeln vilket är ganska vanligt. Det jobbiga är att lagret levereras med ett nav ipressat. Det gör att man inte kommer åt att pressa på lagrets ytterbana utan specialverktyg när det ska monteras. På många andra bilar får man ett löst lager som man då pressar in i spindeln innan man pressar i navet (samtidigt som man har ett mothåll så man inte belastar lagret).

av Krille1985
Tack för alla svar! Då jag inte har specialverktyget så måste jag ändå plocka ner spindeln/huset och således också göra en inställning, Oavsett om jag pressar nytt lager eller byter hela huset.

Är det nånting jag bör tänka på när jag plockar ner huset å byter? Behöver jag göra momenten i en viss följd osv?
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]