- mån 26 mar 2018, 16:52
Jonas_latt, jag tar mig friheten, all i all vänlighet förklara hur det fungerar. Ute i dörren finns en datacentral DDM. Denna får sin kraft från den röda sladden. Denna kraftmatning används till att driva det som datacentralen DDM får reda på att den skall utföra via en digital datakommunikation, CAN-bus. Det finns alltså ingen dedikerad sladd mellan kaross och dörr som enbart påverkar fönsterhiss. Och i datakommunikationen kan inte enstaka kommando typ fönsterhiss upp/ned försvinna, det skulle ge felkoder. Eftersom andra fönster, dörrlås, speglar m.m. fungerar både i denna dörr och manövrering av funktioner i andra dörrar fungerar datakommunikationen och även elmatning ut till dörr, röd sladd.
Det fel du har, och att det fungerar endast med helt öppen dörr är märkligt. Jag hade plockat ner dörrsidan och sökt efter lösa kontakter eller andra skador.
Jag hade kontrollerat ifall fönstermotorn får elkraft, men kanske inte orkar mekaniskt när dörren är stängd. I mitt tycke är det något mekaniskt, i fönsterhiss, eller knapp, som orsakar detta.
Obs! koppla inte ifrån någon kabel, speciellt CAN-bus sladdarna ut till dörren, utan att koppla ifrån batteri och vänta 10 minuter.