Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

har köpt ett renoveringsobjekt som jag ska fixa upp.
till det första problemet, generatorn laddar 19v på tomgång och batteriet ligger inte många volt under efter bilen stängst av. vad kan vara felet? är det nått motstånd i generatorn som är fel?
bilen går också jävligt skumt, när man gasar snabbt så typ dör den och rycker och härjar. nästan exakt samma som att starta på 2ans växel..men gasar jag sakta låter den prima.går även lite ojämnt när jag var ute och testkörde på låga varv och hög växel.

sen lyser ABS lampan. har bytt skivor och belägg bak och gjort rent "kransen" som sensorn pekar mot. nån som vet felet?
det finns broms men abs är ur funktion, hjulen låser sig.

VÄLDIGT tacksam för alla hjälp jag kan få.

MVH/Andreas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byt laddningsregulator. Lossa kablarna och plastkåpan bak på generatorn, sen sitter regulatorn med två skruvar.

Lite svårt att säga...
Låter det som tändmissar? Fördelarlock, rotor och kablar är väl bra att se över i vilket fall. Svarar den bara dåligt på gasen låter det lite som massemätare...

Kolla felkoder på ABS, hål nr. 3.
av noggemannen
Sparkz skrev:Byt laddningsregulator. Lossa kablarna och plastkåpan bak på generatorn, sen sitter regulatorn med två skruvar.

Lite svårt att säga...
Låter det som tändmissar? Fördelarlock, rotor och kablar är väl bra att se över i vilket fall. Svarar den bara dåligt på gasen låter det lite som massemätare...

Kolla felkoder på ABS, hål nr. 3.
hej!

tack för svar!
nja det gör det nog. det är riktigt svårt att beskriva..det är faktiskt ganska identiskt som jag skrev ovan som att starta på 2ans växel, den typ hugger. men tomgången är bra iaf så kan väll inte vara tändningen? kan det vara nått med att batteriet ligger på 19v att göra?

MVH/Andreas
Användarvisningsbild
av boostofta
Ja, motorn kan gå dåligt pga att systemspänningen är för hög, samma med ABS lampan.
Kör inte med bilen, det finns risk att styrdonen tar skada av den höga spänningen.
av noggemannen
hej!

okej ska köpa en ny laddningsregulator. förresten vet nån vad det ska vara för motstånd i tändkablarna? kollade 2st kablar, den ena var på 1.9 och den andra på runt 2.5 OHM. (det är väll Kilo OHM)
är det normalt? ska inte alla vara i ungefär samma resistans?

MVH/Andreas
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
javisst är det kilo-ohm
bra värden har du också (mina var 1,5 - 5 kilo när jag mätte)
på gamla sierror fick det vara upp till 20 kilo vill jag minnas
av noggemannen
okej bra.

var ut idag och skulle ta bort laddningsregulatorn. men får inte bort den. har lossat de 2 muttrarna som håller fast den, men sen då? den vägrar lossna.

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]