Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sveina
Jag har en 2013 V60 D6 och tycker att den är lite för låg och stötig på vintern. Har vanliga 17". Någon som har provat med däckdim från CC på en vanlig V60? Hur funkar det? Något att rek. i min situation? Jag observerar att CC har lite högre spårvidd fram, men faktiskt lite lägre bak. 16" funkar inte på min bil, och det hjälper ju inte på höjden under. Jag tänkte att köpa nya vinterdäck till hösten och vill u.s. det här lite innan.
av mikebike
Sveina skrev:Jag har en 2013 V60 D6 och tycker att den är lite för låg och stötig på vintern. Har vanliga 17". Någon som har provat med däckdim från CC på en vanlig V60? Hur funkar det? Något att rek. i min situation? Jag observerar att CC har lite högre spårvidd fram, men faktiskt lite lägre bak. 16" funkar inte på min bil, och det hjälper ju inte på höjden under. Jag tänkte att köpa nya vinterdäck till hösten och vill u.s. det här lite innan.
Du får ju inte öka omkretsen speciellt mycket....
Användarvisningsbild
av CabBO
Här ser du om profilen passar. Du får gå + och - 5% på omkretsen.
http://www.rullomkrets.se/ Här kan du testa dig fram vad som passar.

Själv kör jag med 235x40x19 på sommaren på min V60CC. Det är lite lägre, men inom ramen för 5%. Dessbättre har jag en skön komfort och väghållning.
Användarvisningsbild
av StefanN
5%-regeln försvann 2006, numera krävs i princip bara att däcken går fritt.

”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
2006:63 punkt 6.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]