Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj kära Volvokännare!

Den senaste veckan har bilen (en Volvo V70 GLT 2.4 - 98) bråkat med mig. Det började med att jag upplevde - under körning - att gasen ibland tappade kraft under en knapp sekund, för att sedan återgå till normal kraft. För två dagar sedan så blev det dock värre när jag skulle en kortare sträcka; bilen tappade kraft allt oftare och började "hosta" vilket gjorde att jag trodde att bensinen var slut (dock hade jag varit o tankat dagen innan), och tomgången blev extremt svajig till den grad att bilen dog varje gång jag var tvungen att stanna.
När jag väl hade lyckats komma hem så ville inte bilen starta överhuvudtaget, vilket gjorde att jag började felsöka lite. Jag har gjort följande:

* Bytt oljefilter samt fyllt upp med ny olja (skäms för att erkänna det men oljenivån var smärtsamt låg)
* Bytt tändstift (fick igång bilen med starthjälp men fortfarande med extremt ojämn/låg tomgång)
* Rengjort gasspjället (det var en del smuts och klet på spjället och i slangarna som kopplas till det, se bifogade bilder)
* Jag har även fått hem en "ny" (begagnad) styrenhet som jag ska byta, då jag har problem med att ABS-, Tracs Off- samt motorelektroniklampan lyser. Förhoppningsvis kan jag släcka dem vid bytet av enhet.

Nästa steg blir kanske att kolla bränslepumpen och/eller oljefällan? Dessvärre har jag ingen möjlighet att få tag på en felkodsläsare...

Jag bifogar bilder på hur gasspjället och dess slangar såg ut, och jag slänger även upp en video på hur min stackars bil låter i nuläget.
Alla tips och idéer är varmt välkomna, jag behöver verkligen få bilen körbar snarast möjligt...

Stort tack på förhand!

http://i68.tinypic.com/ojlcg2.jpg
http://i66.tinypic.com/15n402t.jpg
http://sv.tinypic.com/r/fuqdxx/9
Eftersom du har en 1998 har du manuella gaspjället som "aldrig" krånglar.
Dvs styrs av gaswire.

Jag håller med Lucif3r.
Börja med fördelarlocket och rotorn!
Helt klart troligast.
Kablarna är möjligt, öven om dom ofyast står för ryck vid acceleration på lågvarv..

Se efter lösa/sprukna slangar.
Då främst grövre sådana, eftersom den går så dåligt.
Tackar ödmjukast för tipsen, jag ska genast ut i garaget och kolla fördelarlocket och rotorn, samt inspektera slangarna.

Edit: Efter lite pillande så är nu fördelarlocket och rotorn bytt, dock utan några märkbara resultat. Jag kollade även skicket på slangar, de såg okej ut.
Jag passade även på att koppla ur luftmassemätaren för att se om det hände något. Det blev en viss skillnad, men fortfarande väldigt låg tomgång. Dessutom luktar det väldigt mycket bensin när bilen är igång-

Nästa steg blir väl att byta LMM och hoppas på en förbättring.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]