Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dovis
Jag tog först 5-56, sprayade ganska mycket, monitonerade låskolven med en mejsel när man samtidigt håller i dörrhandtaget på insidan i maxläget som öppet. Sen tryckluft. Sen in med mer 5-56 följt av motionering av kolv fäljt av tryckluft. Totalt 4 gånger gjorde jag den proceduren. Sen tog jag ganska mycket sprayfett och sist trycket jag i litiumfett. Det behöver stå lite varmt för att det ska funka ordentligt. Nu låser dörren alltid. Innan räckte det med att det gick ner i temperatur så vägrade låset att "haka" fast. Har en XC60 -12, hade en -09 förut med exakt samma problem men jag rekommenderar detta varmt. Funkat i en månad nu.

Lycka till!
av III
Bra tips. Man läser mycket om frusna lås på nya v90, V70 och tydligen även xc60. Tycker mig inte läsa om detta på v60, är vi förskonade från problem med frusna lås? Har även en 940. Den spolade jag av med högtryck på en utomhus gör det själv tvätt igår utan att på något vis torka den. Stod utomhus med närmare minus 17 inatt. Inga lås var frusna alla dörrar gick att öppna när jag skulle åka imorse. Inte sällan jag gör så och aldrig haft fastfrusna lås eller dörrar. Känns som de gamla modellerna var mera vinteranpassade.

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]