NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1235014
Nu ska väl de ev. standardfel vara åtgärdade. Annars hade jag kastat ett extra öga på så att generatorn är bytt, dubbelkolla ac:n samt att temperaturmätaren som visar utetemp fungerar. Annars skulle jag säga att det är som att kolla på vilken bis som helst.

Vad är det för årsmodell du är ute efter? Herr ”grillchips” här lär ju ha en trevlig till salu snart ;)
av Rådlös
#1235084
1.8F och 2.0F är samma motorblock. 2.0F har bara större cylinderborrning. Högst troligt har dom också samma kringutrustning på motorn?
Naturligtvis är mjukvaran i styrdatorn olika beroende på motorernas olika storlek, men har bilexemplaren rullat några år så finns det ju ingen anledning till att dom skulle skilja ut sig på äldre dar. Vi förutsätter då att dom är regelmässigt servade och vårdade och i det fallet jämförbara. Alltså olje- och filterbyte var 1000 mil och schemalagd service var 2000 mil. Olje- och filterbyte ingår i 2000 milservisen.
Eftersom båda är FFV har dom fabriksmonterad motorvärmare.
av Rådlös
#1235105
Ja! Olje- och filterbytena är detsamma, 1000 mil oberoende av vilket bränsle du kör på. Det är ju så att 1000 mil eller varje år, det som infaller först. Då skall oljebytet ske.
Medelsvenssonbilisten i Sverige kör 1250 mil om året, så det blir ju ganska lägligt ändå att byta olja. Och det gör man ju med fördel på senhösten före vintern. Det är en "trygghetsgaranti" att man har fräsch olja i motorn på vintern.

Rent teoretiskt borde oljebytena ske oftare om man kör på bensin eftersom det sotar mera än etanol. Etanol sotar mindre än vad bensin gör. Kolla nästa gång du är hos en tandläkare. Han har en brännare där han steriliserar instrumenten i brännarlågan. Den brännaren går på sprit (etanol, det är samma sak) Tänk dig hur taket i tandläkarmottagningen skulle se ut om han eldade bensin där i stället! :-O) :-O) :-O)

Det finns även filmer på YouTube som visar att ren etanol brinner sotfritt. Medan fossilbränslen är som gamla ånglok. Man kan göra dom här experimenten själv också om det är så att man tvivlar på resultaten i filmerna.
Nu är det ett par andra skäl till att man byter olja lite oftare med E85, men det tar vi en annan gång.

Elektroniken torde vara densamma ända tills T4F kom 2012. Möjligen kan 2.5Fx ha en annorlunda elektronik eftersom den kom senare än 1.8F och 2.0F. Det var ju som en "färdig hyllvara" som man tog från Ford, som ägde Volvo på den tiden. 2.5Fx utvecklades på Volvo i Skövde. Men skillnaderna är säkert inte jättestora. Det går att kolla på kretsschemorna för dom olika modellerna. Naturligtvis syns inte programvaran där, men enheterna.

Ett tillägg här kan du nog hitta kretsschemor, men bara årsmodell 2008: https://www.scribd.com/document/9080673 ... ng-Diagram
Prova att skriva ett annat årtal i adressen. Det kanske fungerar?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1235121
Jag har bara kört min egen V70 2.0F. Om några månader har jag haft den i 8 år och kört den mer än 10 000 mil. Alltid på E85.
Det klagas eller anmärks på motorljudet i en 2.0F. Det beror på att den är lite "underligt" växlad. Men om man skall prata om ljud så är jag mer störd av vägljud och vindbrus. Dålig och sliten asfalt hörs extra mycket. Och detta "överröstar" motorljudet. Då kan man ju notera att jag kör på Michelin Energy på sommarhalvåret.
Så jag kan inte säga något om någon annan än V70 2.0F. Men det finns säkert andra som har erfarenheter av båda? Och då får vi betona Erfarenheter. I just det här fallet med FFV finns det många som har All Världens Kunskap om FFV-bilar, men dom har aldrig kört någon. Än mindre ägt någon! Så lyssna bara på dom som vet något, som kör eller har kört båda modellerna.

En rättelse: Jag tänkte fel på hur många år jag har haft bilen. 8 år skall det vara. Inget annat.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]