Ja! Olje- och filterbytena är detsamma, 1000 mil oberoende av vilket bränsle du kör på. Det är ju så att 1000 mil eller varje år, det som infaller först. Då skall oljebytet ske.
Medelsvenssonbilisten i Sverige kör 1250 mil om året, så det blir ju ganska lägligt ändå att byta olja. Och det gör man ju med fördel på senhösten före vintern. Det är en "trygghetsgaranti" att man har fräsch olja i motorn på vintern.
Rent teoretiskt borde oljebytena ske oftare om man kör på bensin eftersom det sotar mera än etanol. Etanol sotar mindre än vad bensin gör. Kolla nästa gång du är hos en tandläkare. Han har en brännare där han steriliserar instrumenten i brännarlågan. Den brännaren går på sprit (etanol, det är samma sak) Tänk dig hur taket i tandläkarmottagningen skulle se ut om han eldade bensin där i stället! :-O) :-O) :-O)
Det finns även filmer på YouTube som visar att ren etanol brinner sotfritt. Medan fossilbränslen är som gamla ånglok. Man kan göra dom här experimenten själv också om det är så att man tvivlar på resultaten i filmerna.
Nu är det ett par andra skäl till att man byter olja lite oftare med E85, men det tar vi en annan gång.
Elektroniken torde vara densamma ända tills T4F kom 2012. Möjligen kan 2.5Fx ha en annorlunda elektronik eftersom den kom senare än 1.8F och 2.0F. Det var ju som en "färdig hyllvara" som man tog från Ford, som ägde Volvo på den tiden. 2.5Fx utvecklades på Volvo i Skövde. Men skillnaderna är säkert inte jättestora. Det går att kolla på kretsschemorna för dom olika modellerna. Naturligtvis syns inte programvaran där, men enheterna.
Ett tillägg här kan du nog hitta kretsschemor, men bara årsmodell 2008:
https://www.scribd.com/document/9080673 ... ng-Diagram
Prova att skriva ett annat årtal i adressen. Det kanske fungerar?