- sön 18 feb 2018, 14:13
#1233378
Hallå,
Tänkte ge mig på en tredje (och sista) omgång att pimpa min gamla Volvo. Denna gång handlar det lite mer om styling, lite mer precist Polestar backspegelkåpor, bagagehandtag samt spoiler för att få det hela att gå ihop, samt lite mindre detaljer. R-Design har blank svart grill och silver diffuser bak (varför kan man undra?!), nu mer har min blank svart diffuser (Polestar), nu ska resten av detaljerna matchas till detta.
Detta är hur det gamla åbäket ser ut nu (se tidigare modifikationer under historik)

[Dessa är de planerade ändringarna (referensbilder från Volvo/Polestar)]
Polestar backspegelkåpor - check
Det lite dumma här är att dessa säljs i paket med instegslist, pedaler samt växelknopp, vilka jag inte direkt är intresserad av då det skär sig med de detaljer som har R-Design loggan, dvs endast ratten om jag nu skulle byta instegslist. Alternativet till dessa backspegelkåpor är de svarta standardkåporna (för R-Design), så slipper man paketet med pedaler, instegslist samt knopp.

Polestar pedaler - inte planerad, men ingår i paketet ovan.

Polestar instegslister - inte planerad, men ingår i paketet ovan.

Polestar växelknopp - inte planerad, men ingår i paketet ovan.

Polestar bagagehandtag - check

Polestar spoiler - förmodligen inte

Tänkte också byta fälgarnas centrumkåpor till Volvo original iom sommarhjulskiftet. Dvs om diametern på nuvarande fälgar är 62 mm. Pillade bort dessa från mina gamla R-Design fälgar, riktigt snygga i verkligheten. Nån sorts svart metallic, tjockt genomskinligt överdrag och logga i 3D. Inhandlar förmodligen nya kåpor från vParts och kränger de gamla fälgarna senare.

Ytterligare detaljer jag funderar på är:
Silvriga sätesreglage
https://vparts.se/se/satesreglage-i-alu ... -xc60.html
Silvrig kåpa till elektriska handbromsen
https://vparts.se/se/aluminiumlookdekor ... -xc60.html
Samt gloss black regnavvisare till backspeglarna
https://vparts.se/se/regnavvisare-for-b ... -typ1.html
[Historik]
Mjukvara - check
Gamla fjädrar/dämpare, väger bly , speciellt när dom ska upp för trapporna :evil:

P* rebel blue coatade fjädrar

Syns knappt om man inte ligger faceplantad i asfalten

Slutresultat (något sänkt)

Kan tillägga att P* chassipaketet (jämfört med sportchassit) niger betydligt mindre vid gas/broms/sväng samt bidrar till lättare och snabbare respons när man vrider på ratten. I cirkulationsplatser ligger åbäket som tapetklister oavsett hur många varv man tar. Kännbart stelare än sportdämparna och verkar dessutom anpassa sig efter vägen betydligt snabbare utan att det känns speciellt stötigt. För 10k inkl. hjulinställning (kampanj) så är det ett givet köp för alla som gillar gokartstyrning på en bil på 1800 kg...
Nu syns inte utblåset (+ sportfilter) speciellt på dessa bilder, om någon är intresserad så ger det lite bättre gasrespons och självklart ett helt annat ljud.
[Frågor]
Tänkte ge mig på en tredje (och sista) omgång att pimpa min gamla Volvo. Denna gång handlar det lite mer om styling, lite mer precist Polestar backspegelkåpor, bagagehandtag samt spoiler för att få det hela att gå ihop, samt lite mindre detaljer. R-Design har blank svart grill och silver diffuser bak (varför kan man undra?!), nu mer har min blank svart diffuser (Polestar), nu ska resten av detaljerna matchas till detta.
Detta är hur det gamla åbäket ser ut nu (se tidigare modifikationer under historik)

[Dessa är de planerade ändringarna (referensbilder från Volvo/Polestar)]
Polestar backspegelkåpor - check
Det lite dumma här är att dessa säljs i paket med instegslist, pedaler samt växelknopp, vilka jag inte direkt är intresserad av då det skär sig med de detaljer som har R-Design loggan, dvs endast ratten om jag nu skulle byta instegslist. Alternativet till dessa backspegelkåpor är de svarta standardkåporna (för R-Design), så slipper man paketet med pedaler, instegslist samt knopp.

Polestar pedaler - inte planerad, men ingår i paketet ovan.

Polestar instegslister - inte planerad, men ingår i paketet ovan.

Polestar växelknopp - inte planerad, men ingår i paketet ovan.

Polestar bagagehandtag - check

Polestar spoiler - förmodligen inte

Tänkte också byta fälgarnas centrumkåpor till Volvo original iom sommarhjulskiftet. Dvs om diametern på nuvarande fälgar är 62 mm. Pillade bort dessa från mina gamla R-Design fälgar, riktigt snygga i verkligheten. Nån sorts svart metallic, tjockt genomskinligt överdrag och logga i 3D. Inhandlar förmodligen nya kåpor från vParts och kränger de gamla fälgarna senare.

Ytterligare detaljer jag funderar på är:
Silvriga sätesreglage
https://vparts.se/se/satesreglage-i-alu ... -xc60.html
Silvrig kåpa till elektriska handbromsen
https://vparts.se/se/aluminiumlookdekor ... -xc60.html
Samt gloss black regnavvisare till backspeglarna
https://vparts.se/se/regnavvisare-for-b ... -typ1.html
[Historik]
Mjukvara - check
- | VEA T5 245 hk / 350 nm -> 253 hk / 400 nm
- 2.5” exhaust
| High flow system
| Stainless steel
| Twin tail pipes
| 10% less back pressure at 300hp air flow
| Sportier sound note - Sports air filter
| 10% less air pressure drop at 300hp air flow
| Improved response and power - Diffusor
| Twin pipe Polestar diffusor to match exhaust - Power and torque increase
| No official numbers are released, since it varies pending on model, specification, etc.
| Sport air filter and exhaust are well known upgrades which improve response and performance.
- Springs
| 15-25% stiffer than Volvo sport chassis
| 2 different spring rates per axle to cover light and heavy version
| V40 -10mm
| S/V60 -5mm
| XC60 -10mm front and -25mm rear
| Coated Polestar blue - Sport chock absorber
| Higher performance, not compromising long haul comfort
| 15-25% increased damping force compared to Volvo sport chassis
| Based on OEM supplier, uniquely developed by Polestar Tenneco produces the dampers for V40 and BWI for S/V/XC60. - Front strut bar
| Improved steering response
| Only for S/V60
Gamla fjädrar/dämpare, väger bly , speciellt när dom ska upp för trapporna :evil:

P* rebel blue coatade fjädrar

Syns knappt om man inte ligger faceplantad i asfalten

Slutresultat (något sänkt)

Kan tillägga att P* chassipaketet (jämfört med sportchassit) niger betydligt mindre vid gas/broms/sväng samt bidrar till lättare och snabbare respons när man vrider på ratten. I cirkulationsplatser ligger åbäket som tapetklister oavsett hur många varv man tar. Kännbart stelare än sportdämparna och verkar dessutom anpassa sig efter vägen betydligt snabbare utan att det känns speciellt stötigt. För 10k inkl. hjulinställning (kampanj) så är det ett givet köp för alla som gillar gokartstyrning på en bil på 1800 kg...
Nu syns inte utblåset (+ sportfilter) speciellt på dessa bilder, om någon är intresserad så ger det lite bättre gasrespons och självklart ett helt annat ljud.
[Frågor]
- Tänkte höra om ni vet hur de svarta standard backspegelkåporna ser ut, är de mer mot det blanka eller matta hållet?
- Hur svårt är det att byta de små detaljerna, så som sätesreglage, kåpan runt elektriska handbromsen, kåpan rund fönsterhissen etc? vParts har ett litet demonteringspaket så man inte ska repa, och repa vill jag definitivt inte.
Senast redigerad av 3 DaltonSleeper, redigerad totalt 0 gång.