Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Det konstiga häromdagen var att tempmätaren slog i botten när jag skulle iväg. Det var direkt när jag skulle ta den på eftermiddagen. (Jag hade kört en sväng på fm) så slog i botten och larmet motorn överhettad. Motorn var ju inte överhättad då för att få bort larmet och att mätaren slog i botten tog jag bort en pol på batteriet en liten stund och problemet var borta. Problemet har inte vistat sig mer.

Idag skulle jag åka en sträcka på ca 3 mil. Det var -13grader ute men inga problem att starta. Däremot så gick inte motorn upp i temp (på mätaren).
Lite dålig värme i kupén oxå. Mätaren gick upp endast till ca 1/3 visning från noll. Det är lite dåligt tycker jag?!

Det är inte bara när det är jättekallt som det är ”problem” med att få upp värmen.

Så tycker jag även att motorn stannar väldigt snabbt när jag stänger av. Såklart att den skall stänga av men jag har reagerat på att den dör väldigt fort när jag vrider om nyckeln.

Vad kan det bero på. Tempgivaren ?
Senast redigerad av 2 ceddan9, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
Det första symptomet kan vara tempgivaren, kanske.
Även om jag snarare tror att DIM hade tillfälligt knas, eftersom det löstes med en reset.
Låg batterispänning kanske...?

Men att den inte blir varm är termostaten.
Tempgivaren kanske inte är 100% tillförlitlig just nu, men om värmen är dålig backar det upp den teorin.

Hur långt körde du?
Dom går segt upp i temp tycker jag, mot äldre Volvomodeller.
Men så drar dom betydlig mindre bränsle också....
av ceddan9
Jag körde 3 mil å då var det ca -13 grader och när jag skulle hem så var det ca -7 och då tyckte jag att det var NÅGOT varmare men ändå inte uppe i arbetstemperatur tycker jag
av ceddan9
Hej
Då har jag börjat min felsökning.
Började att lokaliserade tempgivaren och kopplade isär kontakten och sprayade olja (typ 556).
När jag startade bilen nu på morgonen, ca 0 gradigt ute så gick temp mätaren upp på max. Får larmet ”motorn överhettad, stäng av motorn. Jag testar att koppla ur kontakten när motorn är igång för att se om det blir någon skillnad, men icke. Grova slangen som är vid tempmätaren blir Något varm men inte mer.
Jag låter bilen stå på tomgång 10 min för att se om det blir någon skillnad, det blir det inte.

Är det tempgivaren som är knas på? Skulle det vara termostaten då borde inte tempmätaren stå på max?!

Ceddan
marimbalanguage skrev:-13 skriver du, och är det fattigt med glykol i kylsystemet kan vattnet i t ex slangar och rör frysa till is = dåligt med värme:(
Idag är det inte -13. Det jag menade med det var att trots så kallt så var motorn överhettad (men inte rent fysiskt)
Hej, nu har jag testat med en ny temperaturgivare och det ger samma resultat, dvs det räcker att dra på tändningen så slår temperaturmätaren i max. Känns som att termostaten inte har med denna saken iaf

Vad är nästa steg i felsökningen?
Felsökning idag. Tempmätaren i topp och fläkten går för fullt. Det är ju det som anledningen till att det inte blir varmt eftersom motorn hinner inte bli varm.
När jag stänger av bilen så går fläkten en stund till innan den stänger av ”motorn överhettad”, sen stannar den.
Kan det vara så att nån styrning till tempgivaren som knasar. OM tempgivaren skulle vara trasig (vilket jag provat med en ny och samma fel) , blir det då såhär att bilen varnar för överhettad och fläkten går hela tiden för att inte förstöra motorn pga överhettning

@Forz , Lite nyfiken hur det gick med felsök[…]

Motorproblem

Kan det vara så att den "tappar" e[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Hej har problem med min 745 som jag bytt motor i .[…]

Turbo boost sensor

Det ska tydligen vara samma sak som MAP sensor. &A[…]