Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1224052
Hej!

Har köpt en 2,5FT-11 för ett par veckor sedan och den elektriska bakluckan har funkat som den ska. Igår när jag lastade ur märkte jag dock att den nu bara står i öppet läge i 15 sekunder innan den långsamt börjar sjunka ner. Någon som har koll på vad som är fel?

Tack!
Martin
#1224442
martinalex skrev:Hej!

Har köpt en 2,5FT-11 för ett par veckor sedan och den elektriska bakluckan har funkat som den ska. Igår när jag lastade ur märkte jag dock att den nu bara står i öppet läge i 15 sekunder innan den långsamt börjar sjunka ner. Någon som har koll på vad som är fel?

Tack!
Martin
Du har inte is och snö på den? Det behövs tyvärr ganska lite för att den inte ska orka hålla sig uppe.
#1224949
Antagligen en combo av sliten gaskolv och snö/is
#1224950
Antagligen en combo av sliten gaskolv och snö/is.
Lika djävla tråkigt att knacka pannan i luckan oavsett anledning...
#1270698
Jag har en Volvo XC70 årsmodell 2011 med elbaklucka och hade ett liknande problem. Motorn fungerade bra, men luckan orkade inte alltid hålla sig uppe och det blev med tiden bara sämre och sämre. Detta berodde på att gasfjärdrarna tappat kraft. På en Xc70/V70 från 2011 så är själva elmotorn separerad från gasfjädrarna som håller håller uppe luckan (till skillnad från exempelvis nyare XC60 och likande som jag förstått det).

Hursomhelst så bytte jag fjädern som sitter på höger sida (det är den stora fjädern). Sitter även en mindre på vänster sida, men den klarar du dig nog utan att byta. Efter att jag bytt blev backluckan som ny.

Fjädrarna sitter lite trångt till men det går bra att byta själv om man är två.

Börja med att ta loss locket till lampan i taket i bagageluckan. Där sitter en skruv som håller taket uppe. Skruva upp den och sedan tar du loss plastkåporna/insidorna bakom baklyktorna. De sitter med clips så bara att slita, men försiktigt. Sedan kan du vika ned taket så att du kommer åt fjädrarna. Jag köpte för säkerhets skull en ny fjäder på Volvo (inte kul om det skulle visa sig att man köper ett billigt märke med för lite dragkraft). Den kostade 570 kr. En person håller uppe luckan medan den andra sticker in en struvmejsel i klipsen som håller fast fjädern sedan kan den enkelt dras lös. När du sätter dit den nya är det viktigt att den som håller uppe luckan trycker upp den hårt då gasfjädern annars blir för lång och svår att få dit. När den nya fjädern är på plats kommer du nog att märka att lyckan går 1 cm högre upp än den gjorde tidigare. Så blev det för mig i alla fall vilket känns väldigt bra. Eftersom det är lite bökigt att komma åt kan du förenkla jobbet genom att sätta en liten spik eller nubb i klipsen på fjädern så de är öppna när du ska sätta fast dem och sedan drar du loss dem med en tång för att den ska fästa. Finns en sådan funktion också på fjädern där man drar klipsen åt sidan så att den är öppen när man sätter dit den, men det hade lust att åka tillbaka när jag grejjade i taket så tog därför en nubb istället.

Hoppad ovan kan vara till hjälp. Det är väldigt irriterande med en backlucka som inte hålls uppe, men väldigt skönt när det fungerar igen som det ska.
#1392170
Tack för bra inlägg, nyss bytt höger gasfjäder på min V70, 2011 med elbaklucka, enligt ovan guide.

Höger fjäder är betydligt kraftigare än vänster - som trängs med elmanövreringen.

Tillägg till inlägg ovan är att jag upplever att luckan nu stängs mer korrekt - ett ”flopp” som tidigare istället för ett oskönt ”mekaniskt dubbel-bonk”. Även att luckan ofta inte öppnat sig direkt vid fjärr-tryck, bara poppat upp eller låst sig igen. Vars effekt även kan hänga ihop med att jag har en passiv felkod, POT-C101767, microbrytarstrul i låset, som möjligen nu försvinner. (Kan ej verifiera, inte tillgång till VIDA/billoggen utan att betala).

Tillägg till utförande är att det går att ”aptera” gasfjäderns kul-låsning innan återmontering. Detta görs genom att låsfjädern förs 3-4mm i eller mot gasfjäderns riktning. Återförs för låst läge. Kika på den konstigt långa slitsen som låsfjädern sitter i så förstår du. Smidigare än ”nubbtricket” ovan tror jag - för det är lite trångt.
Användarvisningsbild
av pb81
#1488695
Kan jag ha fel på mina dämpare då med tro.. Luckan öppnar bara 2 av 3 gånger.. Den låser upp men sen kickar in motorn igång o drar upp luckan utan den låser sig igen.
Har bytt de där gummina som dämpar och puttar ut luckan. Men kanske behöver byta dämparna med?. Hoppar luckan bara ut tillräckligt för att starta motorn så går det bra.
#1488818
Har du justerat de övre korrekt? Så där har dels min egen bil betett sig och andra jag hört och läst om när de övre gummina inte är justerade som de ska.

Om jag minns rätt så ska man montera dom långt ut, utan att skruva i skruven i mitten och så stänger man luckan för hand försiktigt så den drar igen själv, då kommer du höra hur luckan trycket in gummina (klickande ljud), sen öppnar du luckan igen, drar ut gummina 2-3 klick och låser dom där med skruven.

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]

Du kan se hur jag gjorde på V40 -01 10 min j[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu har jag haft en liten paus, men idag tog jag oc[…]

är det någon som har fått felkod[…]