Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maqqann
Finns det någon optimal placering av takräcken på V90? Har Thules fyrkantsräcken på min V90 cross country och när jag nu åkte till fjällen med en takbox försökte jag bara placera den så den låg så mycket i plan med bilen som möjligt. Men finns det några rekommendationer på var räckena ska vara placerade? Trodde jag skulle hitta markeringar på railsen men jag kan inte se något. Hittar inget i manualen heller. Testade att köra utan box och då ven det ordentligt, kanske kan det också minimeras?
av Xanthopteryx
Linda en sådan där grön plastad ståltråd man har till växter. Lägg den ovanpå på mitten ungefär, efter ett par cm vik den 90 grader och slå ett varv runt, fortsätt på ovansidan ett para cm, vik runt igen och så vidare.
Kan behöva modifieras något beroende på exakta förhållanden just på din bil.
Då brukar fyrkantsbågarna bli rätt tysta.
Användarvisningsbild
av Maqqann
Okej, intressant, kan jag testa någon gång. Hade inte förväntat mig att de skulle vara lika tysta som vingprofilen, men det var inte ljudnivån som var min största fundering. Var mer en allmän fundering om placeringen.
av Cokeisit
Kolla om du kan hitta manualen till Volvos original takräcke på nätet. Där I står det rekommenderad placering, det bör vara samma på Thules.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Var fästena ska placeras beror ju på lasten de ska användas till, därav inga markeringar i dropplisten.

Jag gör såhär iaf. Sätt på räckena utan att dra åt dem och på med boxen. Flytta sedan boxen så långt bak det går och att du samtidigt kan öppna bakluckan, räcker med 1cm marginal. Justera sedan så det bakre takräcket är så långt bak du kan och det främre tvärtom. Då blir boxen så tyst det nu går

På vissa bilar kan man dock inte ha det främre räcket så långt fram det går om dropplisten lutar för mycket framåt där, då får man flytta bak det lite. Kanske kan man tänka sig att främre fästet blir lite tystare om det flyttas bak lite med, men inte för långt så det blir farligt stor hävarm från dess last.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]