NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
Är det svårt att byta pedaler på en V50?
Har standard gummipedaler men funderar på att köpa R-design aluminumpedaler. Frågan är om det är värt ca 1000 kr.

Är det bara att ta bort gummit på pedalerna och sedan trycka dit de nya?

Kan man i framtiden plocka av aluminiumpedalerna och använda på en annan V50 (om man skulle köpa en V50 till) eller de går enbart att montera en gång på en bil?

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
Du tar loss de gamla gummipedalerna och sätter dit de nya r-designpedalerna. De går att flytta mellan bilar utan problem.
Det största bekymret är att det är trångt, även om du skjuter bak förarstolen så mycket som möjligt så är det inte mycket utrymme man har och det är heller inte en speciellt bekväm arbetsposition. Jag väntade mig en 5-10min jobb men det tog väl uppåt en 30min iaf. :lol:
Använd gärna ett fiskben och en mejsel för att liksom, bända upp flärparna lite. Eller om du rent av har en värmepicka som mjukar upp lite då gummit är ganska stumt.

Skämt åsido, det är värt det alla dagar i veckan. De blir lite halare om man har skor som snö gärna fastnar i. Men det är ju bara att skaka av innan man sätter sig. På sommarhalvåret upplever jag nästan motsatsen, att man har mer grepp på dessa. Placebo kanske, men jag gillar det.
Användarvisningsbild
av FORSV50
grillchips skrev:Du tar loss de gamla gummipedalerna och sätter dit de nya r-designpedalerna. De går att flytta mellan bilar utan problem.
Det största bekymret är att det är trångt, även om du skjuter bak förarstolen så mycket som möjligt så är det inte mycket utrymme man har och det är heller inte en speciellt bekväm arbetsposition. Jag väntade mig en 5-10min jobb men det tog väl uppåt en 30min iaf. Bild
Använd gärna ett fiskben och en mejsel för att liksom, bända upp flärparna lite. Eller om du rent av har en värmepicka som mjukar upp lite då gummit är ganska stumt.

Skämt åsido, det är värt det alla dagar i veckan. De blir lite halare om man har skor som snö gärna fastnar i. Men det är ju bara att skaka av innan man sätter sig. På sommarhalvåret upplever jag nästan motsatsen, att man har mer grepp på dessa. Placebo kanske, men jag gillar det.
Tack för svar och tips! BildBild Blir nog till att beställa nu i veckan. Ja arbetsställningen är väl den vörsta med bytet..
Jag köpte biltemas sport överdrag pedaler men tyckte inte dessa hade bra passform alls så jag skruvade aldrig fast dem.

Användarvisningsbild
av Micce1980
Själv upplevde jag inte ens de som hala på vintern med snö på skorna, det lilla som finns kvar när man obligatoriskt slagit ihop dem innan man vinklar in benen iaf :wink:

Du har ju deras manualer online med, följde de så gott det gick när jag hittat begagnade men det tog nog en 30 min för mig med :D Bilen finns kvar i familjen och ser ut som nya efter några år fortfarande iaf

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 49479/2012

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva t.ex. parkeringsassistans kamera. Där tar man bort inredningen till bakluckan

Hoppas du hittar vad du ska, annars har säkert du som jag användning av deras manualer senare
Användarvisningsbild
av FORSV50
Micce1980 skrev:Själv upplevde jag inte ens de som hala på vintern med snö på skorna, det lilla som finns kvar när man obligatoriskt slagit ihop dem innan man vinklar in benen iaf :wink:

Du har ju deras manualer online med, följde de så gott det gick när jag hittat begagnade men det tog nog en 30 min för mig med :D Bilen finns kvar i familjen och ser ut som nya efter några år fortfarande iaf

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 49479/2012

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva t.ex. parkeringsassistans kamera. Där tar man bort inredningen till bakluckan

Hoppas du hittar vad du ska, annars har säkert du som jag användning av deras manualer senare
Tack för tipset om manualer Micce1980. Om jag ser rätt på bilden i manualen.. Är det så att den nya gaspedalen träs över den befintliga eller man ska få bort den gamla pedalen först? och på bromspedalen tas bort och man sätter dit den nya pedalen?

Användarvisningsbild
av Micce1980
Har ens din nuvarande gaspedal gummi på sig? Vill minnas att den är helt utan från fabrik?
Användarvisningsbild
av FORSV50
Micce1980 skrev:Har ens din nuvarande gaspedal gummi på sig? Vill minnas att den är helt utan från fabrik?
Det har du nog rätt i att det inte är gummi på gaspedalen.

Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]