Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har mest kört BMW senaste decennierna och då blivit bekant med bra appar i synnerhet BMWhat / Carly for BMW Pro, läser av och kan ställa parametrar i de flesta moduler långt djupare än standard OBD2-läsare fixar. Har uppdaterats bra över åren också. Klarade bla av att identifiera ett lurigt fel som visade sig involvera en felaktig kamaxellägesgivare på min gamle e39-bimmer anno 1997, litet imponerande tyckte jag och sparade många pengar och bekymmer.

Så nu undrar jag om det finns motsvarande "nästan gratis"-programvara för min Volvo S80N - 07. OBD2-läsare typ ELM-327 av bra kvalitet har jag (bluetooth), bara det att sådant som exvis Torque är alltför begränsat när man vill göra mer än bara kolla av standardgrejorna.

Visst jag förstår att det finns en del "hardcore"-grejor typ Vida att köra men finns det något typ mittemellan som "BMWhat"? Visst det finns mosvarande som "Vida" för BMW också bara att jag inte har lust att betala för mer än vad som behövs, "BMWhat" /Carly var precis vad som behövdes vad gällde bimmern.
Finns inget liknade what för volvo . Och du kan inte ändra på samma sätt i modulerna som på bmw. Det närmaste du kommer med vida och en dator är att ljustera rumpvärmen och några andra småsaker.

Och för att läsa ut felkoder finns det behändigare felkodsläsare än vida.

Tex icarsoft vol ll finns hos bla vparts.

Finns andra ochså som tar alla volvo specifika felkoder.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Derank skrev:Finns inget liknade what för volvo . Och du kan inte ändra på samma sätt i modulerna som på bmw. Det närmaste du kommer med vida och en dator är att ljustera rumpvärmen och några andra småsaker.
Stort tack, jag trodde att jag på något vis missat något. Men då är det som det är och jag ska kolla upp ditt förslag.

Som privatfifflare har jag sällan nytta av vad tex Vida kan ge. Tyckte BMWhat / Carly var helt perfekt för mina behov och fan vet jag kanske köper mig en nyare bimmer, de flesta modeller verkar ha fullt stöd i appen. Klart som fan att man måste ha verktyg att ha full koll på sin bil.
Skaffa VIDA/DiCE. Kostar inga stora pengar och har allt man behöver som privatmekaniker. Att påstå att VIDA/DiCE är något som man skaffar för att justera rumpvärmen är bland det dummaste jag hört. Ingen anledning att inte vara ”hard core” om det inte kostar mer än det gör. ;-)
andersuw skrev:Skaffa VIDA/DiCE. Kostar inga stora pengar och har allt man behöver som privatmekaniker. Att påstå att VIDA/DiCE är något som man skaffar för att justera rumpvärmen är bland det dummaste jag hört. Ingen anledning att inte vara ”hard core” om det inte kostar mer än det gör. ;-)
Vilka leveranörer av Vida/Dice rekommenderas? Kanske kan det göra det mesta som jag gjort via BMWhat /Carly på bimmern.

Min förhoppning var väl att det bara handlade om en android-app som till bmw men visst jag är öppen för mer traditionella lösningar.

Detta Vida/Dice, är det uteslutande för Windows eller finns det även för andra OS och funkar likvärdigt? Självklart kan jag starta upp en maskin under Windows vid behov men helst slipper jag,
Du behöver en dator, i normalfall en portabel även om det även finns DiCE-kloner som går via bluetooth och då går att köra via stationär burk. Har själv en sådan och pratar med bilen via fönstret i arbetsrummet vid behov. VIDA/DiCE är ett verktyg som ger dig exakt samma information och möjligheter som Volvo ÅF. Där finns allt så när som på två saker: Du kan inte ladda ny mjukvara (vilket skulle kosta även om du tekniskt hade möjligheten) och du har inte ”senaste nytt” i form av tekniska bulletiner från Volvo om vad som just visat sig djävlas. VIDA/DiCE ger annars full bilkommunikation och full verkstadshandbok i ett. Enligt min mening är det helt idiotiskt att inte skaffa sig det om man är det minsta intresserad att ta hand om sin bil på egen hand.

Det finns massor av ”paket” att köpa, mer eller mindre strulfria. Själv valde jag den här ovanligt strulfria lösningen trots att jag är rätt van att tampas med datorstrul:

https://m.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo-V ... 1633882026

Det kostar lite mer än en del andra men ger också valuta för pengarna av skäl som framgår av annonsen. Det är rätt många andra här som gått samma väg som jag och de verkar dessbättre lika nöjda som jag. :D
andersuw skrev:Skaffa VIDA/DiCE. Kostar inga stora pengar och har allt man behöver som privatmekaniker. Att påstå att VIDA/DiCE är något som man skaffar för att justera rumpvärmen är bland det dummaste jag hört. Ingen anledning att inte vara ”hard core” om det inte kostar mer än det gör. ;-)
du fattar ju som vanligt ingenting, det var en jämförelse med BMWhat, jämfört med det är Vida rena stenåldern och du kan inte göra i närheten av det du kan i en BMW. 0ch du behöver inet konka runt på en hel dator och något jäkla interface.

Det var en JÄMFÖRELSE inget annat
andersuw skrev:Du behöver en dator, i normalfall en portabel även om det även finns DiCE-kloner som går via bluetooth och då går att köra via stationär burk. Har själv en sådan och pratar med bilen via fönstret i arbetsrummet vid behov. VIDA/DiCE är ett verktyg som ger dig exakt samma information och möjligheter som Volvo ÅF. Där finns allt så när som på två saker: Du kan inte ladda ny mjukvara (vilket skulle kosta även om du tekniskt hade möjligheten) och du har inte ”senaste nytt” i form av tekniska bulletiner från Volvo om vad som just visat sig djävlas. VIDA/DiCE ger annars full bilkommunikation och full verkstadshandbok i ett. Enligt min mening är det helt idiotiskt att inte skaffa sig det om man är det minsta intresserad att ta hand om sin bil på egen hand.

Det finns massor av ”paket” att köpa, mer eller mindre strulfria. Själv valde jag den här ovanligt strulfria lösningen trots att jag är rätt van att tampas med datorstrul:

https://m.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo-V ... 1633882026

Det kostar lite mer än en del andra men ger också valuta för pengarna av skäl som framgår av annonsen. Det är rätt många andra här som gått samma väg som jag och de verkar dessbättre lika nöjda som jag. :D
Tar denna 2014D-version en V70 -15 med VEA-motor?
"Limp home mode" ?

Vanligast är bränslefiltret. Bränsl[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]