Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Hej

Ska byta handbromsbackarna på min 940 och undrar hur man lossar kåpan på mittkonsollen för att släppa på handbromsjusteringen.
Har sett att flera håller på och bryter i överkant på kåpan med skruvmejslar, Det ser inte vara rätt sätt och jag gillar inte en massa brytmärken på inredningen.
Om jag förstått det rätt så ska man lossa kåpan först i nederkant med dom två plastflärparna under askkoppen och inte hålla på och bryta i överkant, Stämmer det?

Vill inte göra som i detta klipp om det går att göra på ett annat bättre sätt
https://youtu.be/JdHUJgGd748
Man kan ju lyfta upp hela konsolen, men jag tror inte det blir lättare. Sedan när man ser på videon, så kan man fråga sig varför han inte använder "riktiga" verktyg. Det finns ju hål i navet för förlängare och ett riktigt draghandtag och 6-kanthylsa, eller dom nya moderna hylsorna som man kan lossa runda skruvar med.
av NilsO
Det stämmer som du, Magnus308, skriver.

Man tar ut askkoppen (bara att öppna den, trycka ner metallblecket, och ta ut och bort den).

Sedan lyfter man lite med en skruvmejsel på de två plastflikarna nertill en i taget (dvs bryter dem aningen uppåt) samtidigt som man tar ut insatsen i nederkant. Det är inte svårt, och det blir inga brytmärken som syns eftersom allt sitter dolt av askkoppen.

Det är det enda man behöver göra inne i bilen.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]