Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas84
#1221237
Hej!

Har en v70 2.5FT 2009 som nyss slagit om till 17000 mil.
Har det klassiska problemet att den är oljetörstig, ca 1 l/300 mil. Har provat med ett antal olika oljefabrikat med 0w30 olja samt 5w30 olja men känner att jag börja ledsna på detta nu.
Bilen går som den ska, ryker inget, inga läckage eller knasiga avgasvärden. Går i tankarna om ett sista försök genom att prova en 10w60 olja. Vet att jag går ifrån klassningen men vet inte vad jag ska göra snart... kan det vara värt ett försök? Annars vet inte jag, sälja bilen står ganska högt på listan snart..
#1221321
Har haft samma problem på min förra FT , (läs gärna tidigare inlägg) Sammanfattning. Helt sporadisk förbrukning, ibland normal. (Svaret jag fick var att byta motor för 90 000) Till att ägaren som köpte den efter att jag bytit in den igen där jag köpte den ringde och sa att den drog 6l/1500 mil.
Han fick inte heller någon hjälp.

Finns nog bara ett bot mot detta och det är att bryta sig in på en vägstation och "låna" så mycket flytande asfalt som krävs för att fylla motorn upp till locket. Då är det garanterat slut på oljeförbrukningen :evil: :evil: :wink:
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1221341
Volvo godkänner upp till 1l/100 mil har jag för mig. Så det är ok enligt dom :/

Inte för att det hjälper, men jag har nog haft tur. Fyller på max några deciliter mellan bytena (1500 mil).
#1221342
I den ft vi har så har vi aldrig behövt fylla på olja mellan oljebyten på 1år/1500mil, vi kör ca 1200mil/år det är kanske därför? Bilen har bara rullat 11600 mil så problem kanske uppstår sen. Har bara kört etanol i 6år med 2st tankningar med 98okt umder tiden. Bilen i sig är körd hårt, med båt/husvagn, tungt lastad, korta körningar, samt under hela tiden med autotech optimering. Kanske har haft tur!?

Hade du haft en Audi så är din höga oljeförbrukning helt normal! :lol:
av monza
#1221361
1 liter/300 mil var ju löjligt mycket!
Min 2009 FT får jag fylla 1-2 liter mellan oljebytena och det är också mycket, anser jag. Bilen har nu passerat 11' mil.

Återkom gärna med hur det går, andra oljor etc.
#1221386
Det är ju inte alls samma motor, men som jämförelse får jag i min D5 fylla på en halv liter, om jag inte byter olja oftare än det stipulerade intervallet på 3000 mil. Alltså en tjugondels förbrukning jämfört med motorn i den här tråden. Min bil har gått 24000 mil.
av Yaniz
#1221387
Niklas84 skrev: Går i tankarna om ett sista försök genom att prova en 10w60 olja. Vet att jag går ifrån klassningen men vet inte vad jag ska göra snart... kan det vara värt ett försök?
Det är en myt att ”tjockare” olja, exv 15W-40 och 20W-50 skulle fungera som motortätare. Där blir man lurad på att den är tjockare vid rumstemperatur, men vid drifttemperatur är det ingen skillnad. Det är den driftvarma oljan som har den bästa oljefilmbildningen.

Låt oss ta en metafor. Tänk dig ett lättmargarin, t.ex. Becel blått, och jämför det med äkta smör. Ta båda paketen från kylen och bred en skiva limpa vardera. Lättmargarinet täcker lätt och snabbt hela ytan och kryper in i porerna. Det gör inte smöret… Men när båda blir rumsvarma har båda lätt för att täcka. Översatt till olja skulle lättmargarinet vara t.ex. 5W-30 och smöret 20W-50. Kallt 5W-30 täcker lätt alla ytor i motorn och tränger in bra, med 20W-50 lägger sig som en klump utanpå och lämnar metallytor osmorda.

(Taget ur "Myter om motorolja" https://absolutman.wordpress.com/2012/0 ... motorolja/)
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
#1221391
Har haft samma problem. Har kört på mobil, castrol och biltema men nu senast när jag servade hällde jag i Bolk 0-30, har kört ca. 600 mil nu utan påfyllning och det har inte hänt tidigare. En tillfällighet eller oljan ?, jag vet inte...

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]