Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stander
Då var det dags igen.

Fick precis ett samtal från sambon som skulle åka hem från göteborg, efter hon hade öppnat höger bakdörr gick den ej att stänga igen, låset hakade inte fast.
Testade hon att flytta på själva låshaken för hand med dörren öppen gick det bra. Och tillslut lyckades hon få den stängd efter många försök.

Är väl som föregående postare sade, att antagligen dålig smörjning på delarna, så efter att hon hade gjort ett par öppningar och låsningar manuellt kom grejerna igång igen. Blir nog att leta upp ett garage och plocka ner de här dörrarna. Behövs nog både smörj här och där.
Användarvisningsbild
av SebSE
Hjälper det inte ens med låsspray? Jag hade en altandörr som trilskades nu (krävdes nästan våld för att få i lås) och ett tryck i respektive rörlig del med låsspray så gick det hur lätt som helst att stänga.

Låsspry kan jag verkligen rekommendera som en del av bilkittet :)
Användarvisningsbild
av Funk
Enligt vad jag kommit fram till verkar problemet tvådelat. Det finns vissa bilar som framförallt vid kyla har problem med att de oftast inte går att öppna alls. Många av dessa bör vara åtgärdade på garantin, då felet ofta till sist kan bli permanent och visa sig även i varmt väder. Detta kan gälla alla dörrar.
Det andra är känsligheten för fukt, vilket oftast gör att man inte kan få dörren att låsa efter öppning, det verkar drabba i stort sett bara bakdörrar.. Det händer oftast direkt efter första rejäla kölden eller självklart efter tvätt i kallt väder. WD40 och/eller en värmepistol brukar lösa detta på någon halvminut.

Efter att nu haft fem V40 så börjar man nästan räkna med nummer två då och då, medan nummer ett verkar vara borta på bilar som är senare byggda. Skiftar det mellan plus och minus och bilen år blöt eller jag tvättar när det är kallt ute så håller jag problemet borta genom att torka med värmepistol då och då, vilket inte direkt känns som världsklass...
Å' andra sidan gör att man slipper svordomarna när man skall åka !

/Thomas

EDIT: Vid något tillfälle har problemet löst akut genom att jag sprutat deicer (avisningsspray för rutor) i alla öppningar kring låset.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

jag försöker lista ut vad som problem me[…]

Njet, uppdaterades nu i veckan och fungerar som ti[…]

Är det någon som har en film elelr bild[…]

V90CC, men vilken färg

Hade också rekommenderat electric silver d&a[…]