Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonas240
Tja!
Har svårt att kontrollera ur och inkoppling av 4:ans växel på min 240 automat, det finns en knapp för det på växelspaken men ibland reagerar den inte. Och nu har 4:an kopplats ur så jag kör runt på 3:an på motorvägen (inte så bra!)
Har kollat säkringar(inget fel där). Kan det vara något elfel inne i växelspaken kanske?, ser svårt ut att komma in i den, då måste jag nog slita bort allt gummi och då förstör man väl bara mer!

Tack för svar!!
Jonas
av J00r
Är säkert samma som med vanlig overdrive, du måste kolla över alla kopplingar och kablar byt ut kabelskorna under bilen det gjorde susen för mig.
Användarvisningsbild
av Hilmer
På en automat så är ju ett normalt förfarande att inte alls använda sig utav knappen vid normal körning, lådan växlar ju själv efter behov.
Ang felsökning då, ett vanligt fel på dessa är glapp i relät och med lite tur kan man klara sig undan med en välriktad smäll på högersidan av konsollen för att ruska liv i det igen.
I annat fall måste man söka rätt på ett nytt.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]