Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Sedan jag köpte bilen för ett par år sedan behöver jag fyllla på kylarvätska ibland, ska lämna bilen på service nu och be dom felsöka på den men det kan ta tid att hitta ett sådant fel och de tar 1500kr per timma så jag frågar här om någon vet om detta är ett vanligt problem.

Det är frugan som kör bilen så jag vet inte exakt hur ofta hon får fylla på men jag har fått för mig att intervallet inte är konstant samt att jag har fått för mig att det kan vara lite fuktigt i bilen ibland, rutorna är onormalt immiga när jag kommer tillbaks till bilen after att ha kört en tur nyligen.

mer kött än så har jag tyvärr inte på benen. Någon som har en idé? Är det enkelt att blotta värmepaketet och se ifall det läcker där?
av Schmoyoho
Min bil tar kylarvätska vintertid vilket Volvo trodde var relaterat till motorvärmaren, så det får hålla så länge det håller. Får fylla på en 3-4 gånger per vinter kanske. Bara en tanke, ifall bilen har elektrisk motorvärmare?

Fukt på rutorna kan vara läckande värmepaket men då brukar väl mattorna bli blöta också? Fyll till max-strecket på behållaren och notera hur lång tid det tar tills att ni får fylla på igen...?
av Tompan60
om värmepaketet känna det på lukten när bilen blir lire varm. luktar lite kryddigt. en doft av curry ungefär. Denna doft känns tydligt även vid litet läckage.
När man har AC på så kan rutorna bli lite fuktiga på insidan när bilen är avslagen eller direkt när den startar. speciellt i fuktigt väder. Ac aggregatet blir isigt. När bilen slås av tinar det och avger fukt mot rutorna. Detta är helt normalt.
Innan man blir nojig om ev maskinfel kan man med hjälp av en stark lampa syna av samtliga slangklammor i motorrummet. Det hjälpte i mitt fall vid kylvätskeförlust. Sök efter glykolfärgade ytor.
Tack för svar! Det luktar inte någonting konstigt i cupén och jag har faktiskt inte felsökt något själv.. :oops: Ska ta mig tid och lysa igenom motorutrymmet ordentligt.
Jag har bara bränsledriven värmare men läckaget sker även sommartid.
Kan man tillsätta spårvätska och leta med en UV-lampa som man gör vid AC-läckage? det vore smidigt.
av kinamicke
Hej där,

En kompis till mig hade precis detta fenomen på sin XC70 D5. Fick bara fylla vintertid och sedan inget om sommaren.
Visade sig vara dieselvärmaren som läkte, för när han väl bytte den försvann inget alls!
Ett tips kanske!? :)
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]