Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Har planer på att uppgradera mina bromsar då jag inte riktigt tycker att std bromsarna håller måttet. Har inte bestämt mig för om jag skall ha 316mm eller 337mm fram mest pga mina fälgar. 316mm är safe men hur är det med 337mm? Fälgarna jag har på sommaren är Turnus dvs polisfälgar så dom lirar ju med 337mm bromsar. På vintern kör jag med Canicula 17” och där är jag mer osäker. Någon som har en lista över vilka fälgar som funkar med vilka bromsar?
least skrev:Behöver du verkligen större bromsok för bättre bromsverkan?
Bytt belägg och till stålomspunnen bromsslang om du vill ha mer "bett" i bromsandet.
Bra där!
Vassa belägg och nya skivor runtom gör betydligt mer än större skivor. Större skivor är förvisso snyggt 8)
Sen fungerar 18" hjul på hintern ypperligt :lol:
Största fördelen med större bromsskivor är att de pallar upprepade inbromsningar bättre pga mer yta och mindre värmeutveckling; själva stoppsträckan blir inte nämnvärt kortare (om man inte ser till att de lär fade:a mindre). Finns en video på Youtube där /DRIVE testar och jämför olika bromsar på en BMW, från originalgrejerna, några mellanting och slutligen ett big brake kit. Ingen jättestor skillnad. Finns nog mer att vinna på att köpa dyrare och bredare däck istället.

Men om du byter ändå så har jag också 336 mm-bromsarna och alla (två) fälguppsättningarna på 17" jag haft har passat. Njord och Meissa. Tror att de som inte passar är märkta "Passar ej S80 V8" på deras tillbehörssida och den enda jag minns på rak arm är Rex pga jag var intresserad av att köpa de först.
Vill inte köpa 18” iaf. Speciellt inte nu när jag har både nya sommar och vinterdäck. :lol: Får helt enkelt fixa en till uppsättning av Turnus så blir det förjävla bra. Men börjar nog med 316mm bromsar och ventilerat bak. Anledningen till att jag vill byta är flera. Dels gillar jag inte att ha glapp mellan bromsok/fälg. Sen tycker jag att det är lite skevt med 300mm skivor fram och 302mm bak. Vill också kunna göra flertalet hårda inbromsningar utan att bromsarna blir för varma. :)
Du gör som du vill, självklart!
Men bromsarna som bilen har nu kommer att hålla för upprepade inbromsningar.

Ska du köra på bana, så kanske inte din nuvarande bil är rätt ändå... :)
Det är ju alltid roligt med nya prylar, men annars håller jag med. Det finns ingen sorts trafik som med något som helst god vilja kan kallas för vettig, på allmänna vägar, där man inte kan bromsa tillräckligt med originalbromsarna.

Men ska det vara skådebröd först och främst så spelar det ju ingen roll.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]