Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Menriksson
Jag har en Volvo s60 2015 med aktivt helljus, se:

Kör jag på landsväg så jobbar hel/halvljuset aktivt med att reglera ljusbilden så den inte bländar mötande samt trafiken framför. Kör jag däremot på motorväg 110kmh+ så reglerar den inte halvljusbilden utan bländar av helt vid möte eller bil framför och sätter enbart på helljuset när det är helt fritt från medtrafikanter.

Fungerar regleringen av ljusbilden enbart på landsväg och ej på motorväg eller har jag problem med min bil?

PS, ej att förväxla med standard helljusautomatik
Användarvisningsbild
av joel80
Samma sak för mig med min V60 MY16.. Ibland kan det funka en liten stund men rätt snabbt lägger den ner.
På landsväg i upp till runt 100km/h funkar det för det mesta klockrent.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Samma här, antar att funktionen går över till enbart på/av över en viss hastighet...
Min strular dock lite med "avskärmningen", den viker inte ner vänster xenonljus förrän ca 50 meter innan mötet. Detta ska dock åtgärdas, har bokat en tid för det.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur upptäckte du det? Eller hur har du kunnat fastställa att det är så alltså. Jag har nämligen funderat på om det är nått liknande som händer när jag kört med det och den sen går över till att bara släcka och tända manuellt. Alltså vissa resor blinkar väldigt många mötande på mig.

Känns alltså som att nån avskärmning "fastnat". Även fast jag stänger av helljusen helt och fortsätter manuellt.

Eller så är bara vissa väldigt känsliga mot bra xenon.. Svårt som satan att veta känns det som.
joel80 skrev:Hur upptäckte du det? Eller hur har du kunnat fastställa att det är så alltså. Jag har nämligen funderat på om det är nått liknande som händer när jag kört med det och den sen går över till att bara släcka och tända manuellt. Alltså vissa resor blinkar väldigt många mötande på mig.

Känns alltså som att nån avskärmning "fastnat". Även fast jag stänger av helljusen helt och fortsätter manuellt.

Eller så är bara vissa väldigt känsliga mot bra xenon.. Svårt som satan att veta känns det som.
På min ser man ganska tydligt hur den bländar av runt mötande bilar samt bilar som ligger framför, så det är ganska enkelt att avgöra om det fungerar eller inte. Men jag har inte haft någon som blinkat med helljuset än så verkar fungera.

Jag ska kolla med Volvo om det kan vara så att denna funktion stängs av vid körning på motorväg.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Detta har diskuterats ett par gånger här på forumet och alla säger samma sak, att det inte fungerar att skärma av i motorvägsfart, utan att det bara är av eller på som gäller då.

Det kan ju bero på att det som skärmar av ljuset inte hinner med att följa mötande bilar i den hastigheten.

I vilket fall, så ska det nog vara så eftersom allas lampor fungerar på samma sätt.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Lite synd att man då inte bara skärmar av mer..Man skulle kunna skärma av nästan hela vänstra sidan i högre hastigheter men fortfarande ha ljust till höger och rakt framåt. Det är ju precis innan man möts som det troligen går "för fort" för mekaniken. De som ligger framför en kommer den hinna läsa av.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
joel80 skrev:Lite synd att man då inte bara skärmar av mer..Man skulle kunna skärma av nästan hela vänstra sidan i högre hastigheter men fortfarande ha ljust till höger och rakt framåt. Det är ju precis innan man möts som det troligen går "för fort" för mekaniken. De som ligger framför en kommer den hinna läsa av.
Det håller jag med om..
Användarvisningsbild
av Zanders
Fast det är väl inte farten som är problemet utan räcket på motorvägen? Jag har legat en bra bit över motorvägsfart på landsväg och det har fungerat men det är sällan det fungerar på motorväg även fast man ligger i 80..
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]