Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo1618
#81714
Hej!

Detta gäller en s80 t6 -00 med geartronic.

Jag får efter 2-3 km körning OBD felkod : P0756 och P1618.
Dessa betyder.

P0756= Shift solenoid 1 performance or stuck off.
Eller: Shift sensor B performance or stuck off.
(Beroende på diagnostikverktyg)

P1618= low connection between ECM och TCM.

Kan tillägga att bilen går på alla växlar utom 3an.

När felkoderna är satta så sätts felprogram in. (limp home)

Så fort jag nollar koderna så kan jag köra ytterligare 2-3 km.

Jag har mätt upp växlingssolenoid s1,s2 sth och sl. och dessa var korrekt.

Någon som haft samma problem?
Användarvisningsbild
av elmuppo
#81783
volvo1618 skrev:Hej!

Detta gäller en s80 t6 -00 med geartronic.

Jag får efter 2-3 km körning OBD felkod : P0756 och P1618.
Dessa betyder.

P0756= Shift solenoid 1 performance or stuck off.
Eller: Shift sensor B performance or stuck off.
(Beroende på diagnostikverktyg)

P1618= low connection between ECM och TCM.

Kan tillägga att bilen går på alla växlar utom 3an.

När felkoderna är satta så sätts felprogram in. (limp home)

Så fort jag nollar koderna så kan jag köra ytterligare 2-3 km.

Jag har mätt upp växlingssolenoid s1,s2 sth och sl. och dessa var korrekt.

Någon som haft samma problem?
inte personligen på min T6:a men polarens farsa råkade ut för det.

Dock är detta inte helt ovanligt att solenoid fastnar.
Bara att åka och byta, och inte köra vidare.

Det gjorde polarens farsa och fick renovera lådan för nästan 30kkr
(ja han kunde köpt en beg från skroten, men han är pensionär och kan
och vet allt...:))

//Branx
av volvo1618
#81826
Pratade med en kille på Svensk Växellådsservice och han trodde det va en ventil i ventilpacketet som kärvade och hade fastnat till och från.

Har nyss lossat sidkåpan på lådan och tro eller ej men 2 ventiler sitter fast=)

Bara på´t med hammarn och svinto :D
Användarvisningsbild
av elmuppo
#81828
volvo1618 skrev:Pratade med en kille på Svensk Växellådsservice och han trodde det va en ventil i ventilpacketet som kärvade och hade fastnat till och från.

Har nyss lossat sidkåpan på lådan och tro eller ej men 2 ventiler sitter fast=)

Bara på´t med hammarn och svinto :D
Gött!

Kanske dags att byta olja i lådan?
av Totte_T6
#81886
Och kanske passa på o byta sumpfiltret kanske, när man ändå
håller på!?

Får man fråga hur många mil har pärlan gått?
Har oljan någonsin bytts/spolats?
av volvo1618
#81892
Den har gått 13000mil. har bytt filtret och ska givetvis spola med ny olja.
har köpt nya solenoider ochså. fick alla nya för 1500kr.
Hyggligt pris!
av Totte_T6
#82029
Då kom du billigt undan!

Jag skulle i alla fall "skratta hela vägen till banken" :-)

Hur mycket sänkte du motor/växellåda för att komma åt och
lossa sidokåpan där solenoiderna finns?
Kan vara kul att veta då man själv befinner sig i samma situation!
av volvo1618
#82362
Du lossar övre och undre (momentfeste) till motorn. därefter vänster stötdämpare.slangarna genom torpedväggen samt (övrigt smått och gott) :)
Därefter sänker du ner vänster halva av motorramen så du får tillräcklig lutning på motor/växellåda. då kommer du åt luckan.

Det gick bra för mig.

Ps tack till "svenskväxellådsservice"
Användarvisningsbild
av PeterBehm
#91154
Har följd inlägget då jag har precis samma problem, p1618 och 0756, 3:ans växel går inte. Men jag hänger inte riktigt med hur/vad du gjorde:

1.Du skriver först att du kontrollerat solenoiderna-Ua.
2.Du konstaterar att 2 ventiler sitter fast, med orden hammarn och svinto.
3.Du köper alla 4 solenoiderna och byter dom.

Skall jag tolka det som att det var solenioderna iaf som var felande ?
Och hur gjorde du för att kontrollera vilka ventiler ??

//Peter
av volvo1618
#91277
hej om en ventil kärvar kan man göra rent ventilen med lite svinto.
Man kan tom fila bort eventuella grader.
Dock inte repa hela ventilen utan endast där den fastnar. ventilpacketet får du lägga blöt i rengöringsvätska. om ventilen fortfarande inte löper fritt kan man knacka med skaftet från en plast hammare/skruvmejsel över ventil loppet då kan man få bort upplöst skräp.

Rekommenderar starkt att du låter bli lådan iom du inte har sprängskisser över checkballs mm i ventilpacketet.

Du måste både ohm mäta solenoiderna och mäta flödet.

hoppas du blev klokare av detta annars kan du höra av dig via pm.

lycka till.

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]