Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en 1 månad gammal XC60 Classic R-Design manuell FWD.

Jag har inte navigation också tycker jag bilen kunde vara lite hår-
dare i chassi-respons så jag var inne och frågade Volvo-affären
där jag köpte bilen om pris på dessa och efter några dagars efter-
forskning sade de

7.400 kr för navigation (inkl 500 kr för istallering)
29.500 kr för Polestar chassi (inkl 3.000 kr för montering)

Den första siffran 7.400 kr är ungefär vad jag väntade mig men
eftersom jag aldrig haft bil förr kan det ju vara klokt fråga på
detta forum om det finns något tjäna på att "shoppa runt" så
att säga. (Jag förmodar att även andra verkstäder såsom Bilia
etc är behöriga göra installationer på nya Volvo?)

Den andra siffran 29.500 kr är betydligt mer än jag hade väntat
mig eftersom jag har läst om att dessa grejor är prissänkta mm
och om jag loggar in på Min Volvo står det från 9.000 kr. Jag
frågade hur det kunde skilja så mycket och fick besked att det
var bara bakdelen som kostade 9.000 kr också tillkom fram-
delen och lagerhållare (tror jag det var - något med lager i vart
fall) och slutsumman blev alltså nämnda 29.500 kr (inkl mon-
tering). Någon som vet något om detta?

MVH
Navigeringen kan vilken auktoriserad Volvohandlare fixa såsom Bilia, Helmia osv. och de kan ha olika pris så kolla isåfall runt.

Har själv en XC60 Classic R-design och jag tycker chassiet är perfekt som det är men då har jag dimension 255/45R20 men har du original 235/60R18 så blir den ju svampigare iom däckprofilen. Jag har 235/55R19 nu på vinterdäcken och tycker fortfarande att det funkar bra då man vill ha lite mjukare på vinterväglag.

Har du inte 20" fälgar så satsa på det istället för att montera Polestarchassie-kittet
Jag bad billaffären sätta på vinterhjulen som är 235/65 R17
på bilen tills jag skulle hämta den ny för en månad sedan så
dem kör jag runt med nu så det är kanske därför den är en
aning gungig?

Mina sommarhjul är mycket riktigt orginal 235/60 R18 så
det blir kanske lite bättre med dem då?

Man kan kanske sälja sommarhjulen (eftersom de är oanvända)
och köpa 19 eller 20 utan att det behöver kosta så mycket
mellanskillnad? (Ser bättre ut också med större fälgdimension.)

200-numret är förstås däckets bredd och R-numret fälgens
diameter så jag förmodar den tredje siffran (45, 55, 60 etc)
syftar på däckets höjd, eller?

MVH
Som nämnt så kostade P* fjädrar/dämpare 9k förut, hur det är nu vet jag inte. 9k tycker jag definitivt det är värt, men 30k skulle jag nog tänka över om jag inte hade kosing som dasspapper. Jag rekommenderar minst 20" (dvs 45 profil) men även med dessa så är det däcken som ger efter om man trycker på. Personligen tycker jag 20" ser bäst ut, för väghållningens skull hade jag nog valt 21. Bredden bör ligga runt 255 för greppets skull, undviker hjulspinn på ettan samt krängning i 150-200 km/h, man offrar inte heller allt för mycket rattutslag (utslagsbegränsare).
De sänkta priserna för Polestar Parts gäller tydligen till 31/12, har fått pris på ca 9' för chassi till min V60...
Blir nog lite bättre med 18" sommardäcken men iom att däckprofilen är hög (60% av däckens bredd på 235) så kommer den ändå inte kännas fast om du är ute efter det, skulle inte bli märkbart bättre med Polestar chassiet om du behåller däcken. Satsa ifåfall på att sälja dina och försöka få tag på originalfälgen Ixion IV med 255/45R20, är riktigt nöjda med mina som det sitter original Pirelli Zero på som går tyst och ser bra ut på XC60.
Bilagor
xc60 (Custom).JPG
xc60 (Custom).JPG (696.64 KiB) Visad 472 gånger
Jag har en xc60 R-design my16.

Jag har 20 tum på mina sommarhjul och 17 tum på vinterhjulen. Tycker den är perfekt med 20 tum och inte alls svampig.

Däremot är den som du säger betydligt mjukare på vinterhjulen och så hade jag inte velat ha den året runt. Kan dock leva med det de fyra månader vi riskerar minusgrader här i Skåne.

Jag hade inte lagt 29.000 kr på ett polestarschassi och ändå köra runt med, i mitt tycke, för små hjul till en xc60.. :)

Sälj dina original 18 tums på blocket och köp nya på blocket. Så gjorde jag och fick betala 5000 kr emellan.

Jag sålde mina ixion 18 tum med orullade däck för 11.500 och köpte ett par helt nya Volvo original Candor för 15.500 kr.

Ligger rätt många 20 tums original ute nu för runt 15-16.000 kr.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]