Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
De flesta människor är aldrig under bilen och tittar och för de flesta bilar är nog kontrollbesiktningen det enda tillfället per år som någon kontrollerar bilens underdel.

Det betyder att man kan köra många mil med t ex trasiga/läckande damasker på styrleder/-växlar - hur allvarligt är det egentligen?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Instämmer med att folk sällan kollar undertill själva. Dessutom ger jag tyvärr inte mycket för besiktningarna idag heller, jag åker och besiktar ett par bilar och motorcyklar varje år och ser att det alltid slinker igenom grejer eller också kollas det inte. Det om något är oroväckande.

Hur farligt det är med just damaskerna vet jag inte, men jag tippar på att det farligaste är för ägarens plånbok när denne får köpa nya leder, drivknutar, axlar och styrväxlar. Jag har aldrig sett en styrled eller spindelled hoppa isär i kulan, men det kanske någon annan har? Däremot har jag sett hur bilar blivit ståendes för att kulorna i drivknutarna rullar ut på backen på grund av lång tid med trasig damask = inget fett = slitage.
av MickeM
Jodp, jag har personligen bärgat en bil med isär-ramlad spindelled.
Hoppade isär i ett gathörn, så framhjulet gock mot tröskellådan och knäckte inre drivknuten.
Tvärstopp!

Inga personskador, men om det hänt i 130 blås på motorväg.... Huva!

Men den bilen hade körts obesiktad i tveksamt skick i några år....
Säkert fört ett hiskeligt liv innan.
En Golf 1 från 1979.
Detta var 1999 kanske....

Annars är det plånboken som gör ondast av att inte ha öga på alla damaskerna!
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?