Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skrev i ett annat forum om min V70 D5 -09, automat som rycker, hackar och lägger av i tid och otid men har ännu inte fått nåt svar. Misstänkte först alger i tanken men tror inte på det längre.
Problemet blev bara värre och värre och det fanns inget samband med att den började rycka eller kunde stängas av mitt i körning. Den har gjort det vid alla väder och alla hastigheter. Den har kunnat vara bra i en hel vecka för att sedan helt plötsligt börja rycka. Den har alltid gått att starta igen efter att den lagt av men har kunnat behöva några minuter på sig.

Bytte bränslefilter som var helt svart och då gick den bra i ungefär 20 mil sedan vart den sämre än nånsin. En tillfällighet förmodligen.

Fick tips om att det kunde vara egr-ventilen så denna rengjordes och hade väl en del sot i sig. Bilen gick bra igen... sedan började han rycka lite igen. :cry: Tog in den på verkstad som visade felkod på egr-ventilen men att det inte var felande längre. Kanske på grund av rengöringen..? :?: Nu går bilen bra igen och mekanikern trodde stenhårt på stt det var egr-ventilen som varit felet. Så till min fråga. Kan det ha varit felkoden som behövde släckas för att den skulle gå normalt igen?

Någon som varit med om nåt liknande? Jag har tappat förtroendet till bilen med tanke på hur mycket den dummat sig på sistone så jag känner mig rätt uppgiven. Dessutom väntar jag barn och ska föda vilken dag som helst så vi är väldigt beroende av att bilen inte lägger av i en omkörning. :D

Tacksam om nån vill dela med sig av sin erfarenhet.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]