Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206692
Har haft ett kvittrande/ gnisslande ljud som tilltagit i styrka den senaste tiden.
Ljudet hörs på tomgång och försvinner vid högre varvtal. Kvittret kommer från
höger sida i motorrummet. Mycket irriterande.

Någon som har råkat ut får detta gnissel/kvitter?
#1208442
least skrev:Leta upp rullen som kvittrar, ha bilen på tomgång.
Spraya vatten från blomspruta på rullen, blir det då tyst?

Lämna in för byte av rem och spännrullar.
Har sprayat vatten på multiremmen, därefter tystnar kvittret i någon minut för att därpå återkomma.
Har läst mig till på nätet att det är ett tecken på att remmen är dålig.
Men det är väl lika bra att byta rem och spännare samtidigt?
#1208517
Helt enkelt att spänn/brytrullarna inte gillar att jobba när det är kallt.
Dvs inget fel, kvittret lär försvinna när delarna blir lite varmare?

Skulle även kunna vara att remmen är lite hårt spänd, men detta justeras väl automatiskt av remspännaren tror jag.
Bilagor
192.168.10.76 - Fjärrskrivbordsanslutning_2017-11-01_15-59-09.png
192.168.10.76 - Fjärrskrivbordsanslutning_2017-11-01_15-59-09.png (84.56 KiB) Visad 14288 gånger
192.168.10.76 - Fjärrskrivbordsanslutning_2017-11-01_15-52-34.png
192.168.10.76 - Fjärrskrivbordsanslutning_2017-11-01_15-52-34.png (132.61 KiB) Visad 14288 gånger
#1208719
Det kan lika gärna vara vevhusventilation som kvittrar. Det finns ett enkelt test: Ta bort påfyllningsloscket för oljan då den går på tomgång. försvinner ljudet då och kommer tillbaka när du sätter på det är det problemet. Hur man fixar saken är en annan femma. En verkstad i Vallentuna bytte oljefällan bara för att problemet återkom året därpå, nämligen nu. Tips på det mottages tacksamt!
#1208860
Kvitter på tomgång med kall motor brukar bero på att frihjulet på generatorn svetsat ihop. Vanligt fel på V70N.
Byt frihjul så försvinner kvittret. Byt även aggregatremmen för säkerhets skull.

Frihjulet gör att generatorn kan gå med konstant hastighet medans vevaxeln rör sig ryckvis i takt med tändpulserna. Svetsar frihjulet ihop kommer remhjulet på generatorn att slira till vid varje tändpuls dvs kvittra. Låter illa och aggregatremmen tar stryk.

Kontroll av frihjul:
-Demontera aggrgatrem.
-Kontrollera att remhjul på generatorn slirar om man snurrar remhjulet baklänges. Detta kan vara lite knepigt då man inte kan låsa fast generatorn. Snurra framåt, stoppa rörelsen tvärt och då skall remjulet slira.

Om frihjulet svetsat ihop och bilen gått långt, kanske över 25000 mil, byt hela generatorn. Både lager och slåpringar har då gjort sitt.
Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Kollade med multimeter och satte den på 20 v[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]