- fre 13 okt 2017, 00:30
#1204136
joel80 skrev:Jag hade en elektriker som alltså drog en ny kabel från säkringsskåpet till CEE-uttaget. (Alltså använder inget "vanligt" shucko.)
Sitter också jordfelsbrytare bakom (eller säger man före?) den säkringen som CEE-uttaget sitter på.
Det som kan vara brandfarligt är om man har gamla ledningar och kör i ett slitet vanligt uttag, och tar ut hög ström under lång tid.
En gammal ledning är i sig inget farligt. Den ska dock vara rätt dimensionerad och ha en korrekt bra anslutning i uttaget, Uttaget däremot, lite glapp eller dålig kontakt är en brandfara. Jag skulle INTE använda ett Shucko-uttag till och ladda under lång tid. Ett CEE-uttag är mycket kraftigare och rätt att använda till lång-laddning.
Så du gjorde rätt joel80.
Ska man sätta upp en laddbox och dra en ledning till den från proppskåpet, så hade jag dragit en rejäl kabel dit. Man vet inte hur mycket ström man kan ladda i ett batteri i framtiden. Hade dragit 5x6 mm2. Vilket gör att du kan belasta med 25 amp/fas.
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh