Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199757
Tror Amazon var senaste Volvon som hade en lättåtkomlig kupéfläkt. 240 vet jag hade samma kluriga, väl inbyggda konstruktion och därefter har det väl inte blivit bättre.

Är avdragarverktyget ett måste tror ni, eller går det inte att skruva ut fläkten från instrumentpanelshållet? En fläkt från skroten går på ca 2000 kr och verktyget på $130 från ebay, enligt videon. 3k för bytet är antagligen en bråkdel av verkstadspriset eftersom bara fläkten kostar ca 3000 kr om man köper den ny. Har fundera på att byta min fläkt också för att bli av med en del kvitter som uppstår vintertid.
#1199788
enklaste var väl 740 940 och 850 om jag inte minst fel, satt under handsfacket, 2 skruvar och ett kontaktstycke, 15min jobb.


Undra om den där fläkten ingår i maskinskada?

Ännu en anledning till att köpa nytt med gar, den där hade ju bara gått 6000mil, fyfan
#1199830
det närmaste man kommer i villkoren är klimatanläggningen, och där borde ju fläkten ingå, för utan den fungerar ju inte klimatanläggningen någe vidare. vilket grisjobb, tyckte det var jävligt på 240 med alla dessa klips och skit men det här slår ju det mesta-
#1199862
Har just bytt min kupefläktmotor idag. Vilket j-vla skitjobb! (Tycker jag iaf)
Äntligen är den nya på plats och allt ihopskruvat. Fläkten funkat bra. Men nu går det inte gasa istället!? Bilen känner heller inte av nyckeln efter allt som gjorts. Enligt guiden så skulle man efter att minuspolen lagts på plats igen, sätta i nyckeln. Hålla inne knappen tills alla lampor lyser och sen vänta på att SRS ska slockna. Men det gjorde den inte andra gången jag försökte.
Bilen startar men det går inte gasa. Belysningen vid fötterna funkar inte (kan ju vara trasig lampor förvisso) Den känner inte av nyckeln. Så jag vete f-n vad som hänt nu. Skapligt less :evil:
Måste kolla alla kablar till ECM igen tror jag.
#1199866
Schmoyoho skrev:Tror Amazon var senaste Volvon som hade en lättåtkomlig kupéfläkt. 240 vet jag hade samma kluriga, väl inbyggda konstruktion och därefter har det väl inte blivit bättre.

Är avdragarverktyget ett måste tror ni, eller går det inte att skruva ut fläkten från instrumentpanelshållet? En fläkt från skroten går på ca 2000 kr och verktyget på $130 från ebay, enligt videon. 3k för bytet är antagligen en bråkdel av verkstadspriset eftersom bara fläkten kostar ca 3000 kr om man köper den ny. Har fundera på att byta min fläkt också för att bli av med en del kvitter som uppstår vintertid.
Jag köpte verktyget (art.nr 999 7284. Då ska 7284-1 finnas i samma paket) hos Volvo. Kostade 860:- har jag för mig. Känns som att det var en bra hjälp. Det är ett måste att ha enligt guiden jag gick efter. Och det går inte byta fläkten utan den. Vilket verkade sannolikt.
Fläkt beställde jag ny från Skruvat.se. Betalade runt 1200:- skulle aldrig chansa att köpa en begagnad!

Dock bytte jag från passagerarsidan och skruvade ej loss instrumentpanelen. För j-vla trångt. Gör helst aldrig om det här jobbet...

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]