Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej. Har fått missljud vänster fram och håller på och byter navet där.
Problem har uppstått - jag har skruvat loss allt som ska bort och försöker nu få loss navet från drivaxeln, men den sitter som berget.
Provat med min stora avdragare och har dragit så mycket jag kan säkert minst 100 kg men släpper ändå inte.
Vad göra?
Tacksam för svar!
Bilagor
IMG_1737.JPG
IMG_1737.JPG (1.46 MiB) Visad 480 gånger
av MickeM
klacken skrev:Om drivaxeln inte alls rör sig i navet så är den nog limmad.
Ja, nog ser det ut som om det pressas på drivaxeltappen, och är därmed nog inte riggat för att dra loss själva lagerhuset.
14mm drivaxelskruven i centrum får vi väl anta är borta.

Limmat i drivaxelsplinesen är det då, som sagt!
Värme är det som krävs då!
Limmet mjuknar vid en viss temperatur. Inte superhett.

Pressa och slå, leder ingenstans i detta läget.

Tydligen var första ägaren en tramspelle som inte tålde ett "klick" när han skulle backa.
Volvos fix är då lim, så ägaren och klicket blir tyst.
Då blir det så här.
av errim
Tack för svar!
Ja skruvarna till navet sitter kvar men axeln ska väl kunna slås ut ändå. Jag har lossat undre spindelfästet så att axeln gått ut en bit från växellådan så det är plats för att slå in axeln.

Jag har värmt med gasolbrännare ca 15 min men det hjälpte inte. Får väl värma ännu mer då.?
av MickeM
Du behöver inte släppa ut navet för att lossa drivaxelsplinsen.
Är den lös i splinesen, kan du ändå trycka in den nån cm, med allt på plats.

Ja, det är värme som gäller om det är limmat. Annars kan du trycka in den med tummen.
Kraftigt fastrostad har jag aldrig hört om.

Värm längst ut på drivknutstappen, medan du har spänn med avdragaren. (Där skruven satt)
Tillslut mjuknar det.
Värm inte utanpå lagerhuset, även om det ska bytas.
Alldeles för mycket stål som måste bli varmt innan det når limmet överhuvudtaget.

Varning!
Dra INTE isär inre knuten för långt!
Då ramlar den isär innuti damasken, och pussel med kladdiga kulor väntar.
Då måste drivaxeln upp på arbetsbordet också.
av errim
Ja nu har jag värmt. Tog bort avdragaren så att jag kunde värma på axeltappen. Har värmt länge o väl men inget händer. Vågar inte värma för mycket heller, känner att det blir varmt också på andra sidan alltså vid damasken.
Vet inte vad jag kan göra mer. Har bytt på 850 och där var det inga problem med att få ut drivaxeln.
Rostat fast? Nej jag tror inte heller det, allt ser fint ut.
av MickeM
Ca 80' krävs för att limmet ska mjukna, och det är kilovis med stål som ska bli så varmt om du tänker efter..
Hela splineslängden om runt 80mm ca.
Längst ut, blir det nog varmt ganska snart, men ca en dm in....

Gassvets fixar det, men gasol kanske inte gör det.

Skulle det räcka med ganska varmt, kunde det ju mjukna efter en hård inbromsning.....

Det som rimligen kan ta stryk av för hög värme i det här läget är väl hjullagrets fett och tätningar, men det ska du ju ändå byta.....
Värmer du tappens yttre spets så yttre knutens fett eller damask överhettar, har du värmt utav bara HE.....
Knappast möjligt....

Du borde väl kunna ha spänn på avdragaren, medan du värmer. ...
Är den så värmekänslig?
av erut67
Hej,
Jag var i samma situation som du men med en ännu större avdragare. Jag värmde med gassvets och drog med ett rör (ca 100 cm långt) påträtt på ett dragskaft . Efter flera timmar var jag tvungen att ge upp. Jag var tvungen att plocka loss drivaxeln från växellådan, tillsammans med lagerhus och lager och uppsöka en verkstad som hade ett pressverktyg, just för att pressa ut drivaxeltappar från hjulnav. Vid nära 20 tons presstryck lossade drivaxeltappen. På verkstan sa man att det ibland behövdes presstryck på upp till 30 ton och ibland kunde man nästan trycka ut tappen med tummen.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]