Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gule
Tjena,

Har en gammal taxi enligt rubrik som gått just över 40000 mil. Har gått kanonbra under åren jag haft den, men senaste veckan har den varit svår att starta om man kört en bit, stannat och sedan startat den med varm motor. Startmotorn drar bara runt motorn utan att den tänder. Låter man den stå en timme så startar den igen utan problem. Min mekaniker trodde att det förmodligen var bränslepumpen i tanken som är på väg att ge sig. Låter väl ganska rimligt med tanke på milen, men det var ju ingen billig grej att byta. Blir förmodligen en begagnad pump från nån skrot skulle jag tro.
Vad tror ni, är det svårt att riva ner tanken på min kärra? Och har ni några synpunkter på vad annaras felet kan vara?

/ Janne
Användarvisningsbild
av fisse
Jag tycker nog att din mekaniker ska göra en ordentlig felsökning innan något byts ut. Om pumpen sitter som på föregående modeller så är den åtkomlig genom tankens övre del. Man lyfter baksätet och där under finns ett lock som man når pumpen genom. Då kan man inspektera tanken invändigt också.

Nytt bränslefilter är klokt att sätta dit också. Men jag hade i vilket fall som helst velat ha en felsökning innan något byts ut! Om ni byter pumpen och problemet inte fixas, ja då är pengar i sjön direkt! Så låt någon kunnig felsöka först.
av Gule
Hej igen,
Ny pump skulle gå på 8500:- med arbete och material. Kändes väl häftigt. Funderade på att beställa hem en beggad pump och försöka ta ner tanken själv. Kanske börjar med att prova byta filter. Är ju enkelt och inte speciellt dyrt.

/ Janne
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det